Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504871
Jag äger samma bil som dig, XC60 AWD 2017 Classic Summum, fast med enbart ca 7000mil och Polestar. Jag har haft samma tankegångar som dig under första tiden jag ägde bilen. Mitt ex var tydlig med missnöjet över motorljudet och växellådan, "det låter som en pensionär som gasar".
Startar jag bilen kall slår mer eller mindre bilen i växlarna innan den hunnit värma upp lådan. Motorljudet har jag lärt mig att gilla ändå. Jag brukar presentera den som att jag kör runt i en sofistikerad traktor. Bränsleförbrukningen i höga hastigheter är skrämmande dålig, men komforten och byggkvaliteten till priset jag gav kompenserar för mig, i kombination med att XC60n är väldigt tacksam att vila ögonen på i rätt färg och val av fälgar. Fyrhjulsdriften är också rätt imponerande. När parkeringskamraterna körde fast med sina fyrhjulsdrivna, kunde jag glida runt på för tidigt bytta sommardäcken över samma parkering.
#1504872
Jespauro skrev:Jag äger samma bil som dig, XC60 AWD 2017 Classic Summum, fast med enbart ca 7000mil och Polestar. Jag har haft samma tankegångar som dig under första tiden jag ägde bilen. Mitt ex var tydlig med missnöjet över motorljudet och växellådan, "det låter som en pensionär som gasar".
Startar jag bilen kall slår mer eller mindre bilen i växlarna innan den hunnit värma upp lådan. Motorljudet har jag lärt mig att gilla ändå. Jag brukar presentera den som att jag kör runt i en sofistikerad traktor. Bränsleförbrukningen i höga hastigheter är skrämmande dålig, men komforten och byggkvaliteten till priset jag gav kompenserar för mig, i kombination med att XC60n är väldigt tacksam att vila ögonen på i rätt färg och val av fälgar. Fyrhjulsdriften är också rätt imponerande. När parkeringskamraterna körde fast med sina fyrhjulsdrivna, kunde jag glida runt på för tidigt bytta sommardäcken över samma parkering.
Låter som du har problem med mjukvaran eller ventilpaketet i automatlådan, när lådan är kall slirar den och växlar sent för att värma upp oljan i lådan. Att den slår i växlarna tyder på att ventilerna inte håller trycket och lådan växlar för tidigt. Det är anledningen till att Volvo modifierade mjukvaran för att kompensera för detta när oljan är varm så den inte slår när man går ifrån N till D & R, samt vid nerväxlingar.
#1504876
dannesk skrev: tis 12 jul 2022, 12:33
Jespauro skrev:Jag äger samma bil som dig, XC60 AWD 2017 Classic Summum, fast med enbart ca 7000mil och Polestar. Jag har haft samma tankegångar som dig under första tiden jag ägde bilen. Mitt ex var tydlig med missnöjet över motorljudet och växellådan, "det låter som en pensionär som gasar".
Startar jag bilen kall slår mer eller mindre bilen i växlarna innan den hunnit värma upp lådan. Motorljudet har jag lärt mig att gilla ändå. Jag brukar presentera den som att jag kör runt i en sofistikerad traktor. Bränsleförbrukningen i höga hastigheter är skrämmande dålig, men komforten och byggkvaliteten till priset jag gav kompenserar för mig, i kombination med att XC60n är väldigt tacksam att vila ögonen på i rätt färg och val av fälgar. Fyrhjulsdriften är också rätt imponerande. När parkeringskamraterna körde fast med sina fyrhjulsdrivna, kunde jag glida runt på för tidigt bytta sommardäcken över samma parkering.
Låter som du har problem med mjukvaran eller ventilpaketet i automatlådan, när lådan är kall slirar den och växlar sent för att värma upp oljan i lådan. Att den slår i växlarna tyder på att ventilerna inte håller trycket och lådan växlar för tidigt. Det är anledningen till att Volvo modifierade mjukvaran för att kompensera för detta när oljan är varm så den inte slår när man går ifrån N till D & R, samt vid nerväxlingar.
Tack!! Jag har misstänkt det, men lådan slirar och värmer sig själv enligt förväntan, men just de 2-3 första växlingarna är det väldigt aggressiva växlingar. I övrigt tycker jag lådan fungerar godkänt. Jag kollade med mekanikern vid service för ett halvår sedan, och mjukvaran var uppdaterad. Men ventilpaketet diskuterade vi aldrig. Sliter det på lådan så att man bör försöka åtgärda det så tidigt som möjligt, enligt räcker det med en översyn vid den årliga servicen om halvåret? Jag kör knappa 1000-mil/år.
#1505107
StefanN skrev:Ska man fixa ventilpaketet är det en ganska stor grej, hela lådan ska rivas i princip.
Jag har av enbart läsning fått mig en annan uppfattning. Idag går det att komma åt det via att enbart lyfta kåpan, och inte skruva isär större delar. Jag är dock högst ödmjuk för att jag har fel. Kontaktade Volvo igår och fick som besked att service inte behövs så länge inte något system varnar, men att det uppenbart är något galet som rekommenderas felsökning, men mest kopplat till komforten.
#1505301
Just växlingen beror också mycket på hur man kör bilen. Har jag legat och puttrat eco driving, som jag oftast gör nuförtiden, så är den lite seg.
Men när jag kört lite mer aggressivt, eller efter att den varit på service, så växlar den mycket snabbare och på ett helt annat sätt.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]