Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas66
#1499332
Hej forumet.
I fredags tog jag mod till mej och bytte dessa bussningar som är en akilleshäl verkar det som på vissa modeller av bla Volvo bilar.

Bytet skedde på en XC60 MY 12 AWD Aut 21000 mil.

Maken till dåliga bussningar har jag aldrig påträffat tidigare,dom som satt i kunde jag med lätthet ta bort gummit ur bussningsringen som förövrigt var nära på helt bortrostad.

Nya bussningar inköpta hos V-Parts för ca 700:-/paret samt ett pressverktyg från Amazon för ca 1200:- inkl frakt.

Bytet tog sin tid,men efter 3,5 timmars jobb var båda sidorna utbytta och bilen går som en dröm på vägen igen.

Innan började ett gnisslade ljud från högra sidan,vilket visade sej vara det fäste för bromsledningen som sitter i övre/främre delen av länkarmen.
Detta fäste tog i karossbalken då bussningsgummit börjat krypa ur sitt fäste i länkarmen.

Hursom,bytt och eftersom jag har 2st XC60 av samma årsmodell kommer ett byte på den andra bilen med framöver.
Den är ännu tyst,men ska ta bort täckplasten på den framöver för inspektion utav dessa bussningar som tydligen "ruttnar" bort tämligen lätt på dessa svenska vägar.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...