Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av samueel
#1499031
Hej! Jag har i snart ett års tid haft ett konstigt ljud som låter som ett skärande ljud, tänk Sten mellan skölden och skivan, men dovare. Uppkommer över typ 40kmh och försvinner under det. Frekvensen följer hastigheten, frikoppla påverkar inget.

Misstänker hjullager men det brukar väl inte låta sådär?

Hittade ett klipp som en annan användare lagt upp men som inte fått svar:
av Niclas66
#1499335
Oj kan vara en mängd orsaker bla hjullager.
Finns faktiskt en sak till som kan orsaka huvudbry och däcken kan få sk klackresning som påminner om ett havererat hjullager.

Bytte båda mina bakre hjullager på xc60 my12 vilket iofs var nödvändigt,men likväl fanns ett missljud kvar.
Skiftade däck och ljudet försvann.

Men från klippet Du lagt upp låter det inte lika som i mitt fall?
Så svårt att säga vad detta är?

Man blir nojjig av sånt här minst sagt....
Lycka till med felsöket och ifall Du hittar det så glöm inte att skriva vad problemet var?
Detta underlättar för oss övriga som söker ett svar på forumet i framtiden.
av samueel
#1499403
Klackresning är det då inte, har splitternya sommardäck och det lät även med vinterdäcken :-( tror jag ska testa byta hjullagret, en mekaniker jag känner sa att det kan vara växellådan men då tycker jag att ljudet bör försvinna i neutral (automatlåda btw)?
av berrabus
#1499421
Har du haft ljudet ett år och kört normalt med mil dvs >1500mil borde ljudet förvärrats om det är hjullagret.
Hissa upp bilen och snurra på hjulet. Kan ofta höra ett malande om det är lagret.
Du kan också vrida ut hjulet max, sätta handtaget till garagedomkraft eller liknande mot fjäderbenet eller annan metallisk del och trycka örat mot andra änden. Snurra på hjulet och det hörs tydligt om lagret är dåligt. Jämför med andra sidan.
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]