Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499114
Det är inte original, eftersom den är i gummi ist för termoplast. Mest troligt har någon händig inte klickat ihop klämringen tillräckligt långt innan de pressade ihop den, så den håller inte tätt. Fyll på med lite lagom fett och byt klämringen. Ang byte av axel, så hade jag kanske bytt eftersom man inte vet hur länge den gick torr innan nån bytte, men det är verkligen överkurs för de flesta.
#1499166
Min PST sa att det varit en del bekymmer med att det läcker ut fett vid klämringen. Har nyligen fått höger drivaxel utbytt på min V60 Classic pga knuten började knattra. Där var det dock en större spricka som PST själv måste orsakat i sommaren 2021 när han bytte stödlagret.

Det märkliga är att min gamla V50 körde jag med spricka i bälgen i drygt 2-3år utan åtgärd, den knattrade ingenting trots så lång tid.
av VictorF
#1499261
Tack för alla fina tips!

Kommer börja tvätta ordentligt där fettet läckt ut, sedan fylla med nytt fett och dra åt med nya klämmor.

Nån som har tips på hur man bäst tvättar ordentligt där? Tänker att det kommer vara rätt mycket stök?
#1499284
Vill man slippa de där bökiga klämringarna kan man ta 2 st slangklämmor och montera låsen mittemot varandra så minimerar man risk för obalans. Tycker man får bättre känsla när man drar åt slangklämmor jft klämringarna.
av VictorF
#1499349
TommyP86 skrev: sön 15 maj 2022, 13:12 Liquimoly fast cleaner, borste, mer fast cleaner, tryckluft.

Funkar ok med kallavfettning och vatten, men jag tycker det är slöseri med tid i förhållande till resultat.

Tack! Förlåt för en jättedum fråga- men det är en stålborste du syftar på? Aldrig gjort det här så det ska bli riktigt spännande!
Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i […]

Uppföljning mjukvara 2024

Idag fick jag meddelande i appen att 3.0 mjukvara […]

Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]