Sida 1 av 2

Volvo V60 D4 2.0 VEA 2014 - EGR-Ventil dålig igen?

Postat: tor 12 maj 2022, 20:11
av Paddeb
Hej!

För ca 2.5 år / 3000 mil så bytte Volvo EGR-ventil, kylning och man byggde om kylningen och uppdaterade mjukvaran.

Nu fick jag att motorlampan lyser med felkod "P04D9 Sluten krets EGR-styrning – flöde för lågt".
Kan EGR-ventilen redan vara dålig?
Volvo hade ju återkallelse på detta men antar att garantin utgått nu?

Har fler fått tillbaka problemet efter man byggt om kylningen?

Bilen gick utan några problem när motorlampan lyste och har återställt felkoden som inte kommit tillbaka.

Tack på förhand!

Re: Volvo V60 D4 2.0 VEA 2014 - EGR-Ventil dålig igen?

Postat: tor 12 maj 2022, 21:50
av VictorF
Halloj!

Hade samma på min xc60. Det var EGR-kylaren det var fel på. Ett dyrt och tråkigt ingrepp.

Lycka till!

Re: Volvo V60 D4 2.0 VEA 2014 - EGR-Ventil dålig igen?

Postat: tor 12 maj 2022, 22:02
av Paddeb
Hej!

Fick du problem igen efter Volvo fixat via sin återkallelse?
Känns dyrt om man ska byta den varje 3000 mil.

Re: Volvo V60 D4 2.0 VEA 2014 - EGR-Ventil dålig igen?

Postat: fre 13 maj 2022, 11:04
av Paddeb
Pratat med Volvo verkstan och troligen är det EGR-Kylaren som är igensotad. Denna är tydligen inte bytt utan är EGR-ventil och ombyggnad av kylsystemet. Det var ingen fara att köra med bilen och han har inte varit med om att den stannar eller dyligt pga av detta.

Re: Volvo V60 D4 2.0 VEA 2014 - EGR-Ventil dålig igen?

Postat: fre 13 maj 2022, 12:06
av VictorF
Märkligt! På min verkstad sa de att en igensatt EGR-kylare kan leda till brand i motorn…

Re: Volvo V60 D4 2.0 VEA 2014 - EGR-Ventil dålig igen?

Postat: fre 13 maj 2022, 16:05
av Paddeb
Man ska nog inte köra för långt men att ta bort felkoden och se om den kommer tillbaka verkade inte vara någon fara.

Re: Volvo V60 D4 2.0 VEA 2014 - EGR-Ventil dålig igen?

Postat: fre 13 maj 2022, 17:12
av Malmstroem
Svaren verkar kunna variera -- eller så varierar det med hur igensatt EGR-kylaren är.

Jag blev gladeligen ivägskickad dryga 100 mil när min XC90 D5 började klaga på EGR ventilen (och smårycka lite). Efter att ha kört hem och fått EGR-ventil och kylare bytt på emissionsgaranti har min bil fungerat utan problem.

Det var ingen som talade om att bilen kunde börja brinna... :-)

Re: Volvo V60 D4 2.0 VEA 2014 - EGR-Ventil dålig igen?

Postat: lör 14 maj 2022, 11:03
av Paddeb
Dåligt av Volvo att bara vissa fick EGR-kylaren bytt. De som inte fått denna bytt lär ju få problem några år senare.

Re: Volvo V60 D4 2.0 VEA 2014 - EGR-Ventil dålig igen?

Postat: sön 15 maj 2022, 10:50
av gregersew
Kom ihåg det finns olika kylare och du har säkert den gamla kvar, byt mot en nyare variant med bättre lösning på kanalerna, det har jag gjort. Finns på laga eller bildelsbasen
Bara leta efter nån som gått lite

Det är stor skillnad på dom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Volvo V60 D4 2.0 VEA 2014 - EGR-Ventil dålig igen?

Postat: sön 15 maj 2022, 11:19
av Malmstroem
Det verkar kunna variera mellan återförsäljare. I norr (Bilbolaget i Luleå) så muttrande serviceteknikern om att jag skulle få betala eventuell ny EGR-kylare själv. När EGR-ventilen och kylaren byttes på BraBil (eller rättare sagt Volvo Cars Retail) så togs allt på emissionsgarantin.

Jag hade nog klagat hela vägen upp till domstol om inte emissionsgarantin gällt även för EGR-kylaren.

Min bil fick kylningen av EGR-ventilen förändrad i och med återkallelsen. Jag vet inte vilka detaljer som byttes då. Återkallelseåtgärden gjordes kring 3000 mil, EGR-ventil och kylare byttes kring 6000 mil, och bilen har nu gått drygt 9000 mil -- utan några problem efter bytet.

Förhoppningsvis håller den mer än 3000 mil innan EGR börjar strula igen...