Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1498964
Hej!

För ca 2.5 år / 3000 mil så bytte Volvo EGR-ventil, kylning och man byggde om kylningen och uppdaterade mjukvaran.

Nu fick jag att motorlampan lyser med felkod "P04D9 Sluten krets EGR-styrning – flöde för lågt".
Kan EGR-ventilen redan vara dålig?
Volvo hade ju återkallelse på detta men antar att garantin utgått nu?

Har fler fått tillbaka problemet efter man byggt om kylningen?

Bilen gick utan några problem när motorlampan lyste och har återställt felkoden som inte kommit tillbaka.

Tack på förhand!
#1499038
Pratat med Volvo verkstan och troligen är det EGR-Kylaren som är igensotad. Denna är tydligen inte bytt utan är EGR-ventil och ombyggnad av kylsystemet. Det var ingen fara att köra med bilen och han har inte varit med om att den stannar eller dyligt pga av detta.
#1499075
Svaren verkar kunna variera -- eller så varierar det med hur igensatt EGR-kylaren är.

Jag blev gladeligen ivägskickad dryga 100 mil när min XC90 D5 började klaga på EGR ventilen (och smårycka lite). Efter att ha kört hem och fått EGR-ventil och kylare bytt på emissionsgaranti har min bil fungerat utan problem.

Det var ingen som talade om att bilen kunde börja brinna... :-)
#1499266
Kom ihåg det finns olika kylare och du har säkert den gamla kvar, byt mot en nyare variant med bättre lösning på kanalerna, det har jag gjort. Finns på laga eller bildelsbasen
Bara leta efter nån som gått lite

Det är stor skillnad på dom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1499268
Det verkar kunna variera mellan återförsäljare. I norr (Bilbolaget i Luleå) så muttrande serviceteknikern om att jag skulle få betala eventuell ny EGR-kylare själv. När EGR-ventilen och kylaren byttes på BraBil (eller rättare sagt Volvo Cars Retail) så togs allt på emissionsgarantin.

Jag hade nog klagat hela vägen upp till domstol om inte emissionsgarantin gällt även för EGR-kylaren.

Min bil fick kylningen av EGR-ventilen förändrad i och med återkallelsen. Jag vet inte vilka detaljer som byttes då. Återkallelseåtgärden gjordes kring 3000 mil, EGR-ventil och kylare byttes kring 6000 mil, och bilen har nu gått drygt 9000 mil -- utan några problem efter bytet.

Förhoppningsvis håller den mer än 3000 mil innan EGR börjar strula igen...

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]