Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av h20
#1498019
Hej!

Tog fram serviceboken till bilen och insåg att Volvos servicebok inte är direkt kommunikativ utan har ett gäng stämplar i olika rutor bara.

Ni som gör egen service, hur har ni dokumenterat och resonerat när ni fyller i serviceboken själv?
IMG_3769.jpg
IMG_3769.jpg (112.96 KiB) Visad 1768 gånger
av RonnieLkpg
#1498092
Personligen fyller jag i körsträcka och datum i serviceboken, samt skriver en signatur i fältet som är avsett för stämpeln. Sedan sparar jag ett "protokoll" på ett separat papper som beskriver mer i detalj vad som är gjort vid just den servicen (ihop med kvitton på olja och delar).
Användarvisningsbild
av Funk
#1498098
RonnieLkpg skrev:Personligen fyller jag i körsträcka och datum i serviceboken, samt skriver en signatur i fältet som är avsett för stämpeln. Sedan sparar jag ett "protokoll" på ett separat papper som beskriver mer i detalj vad som är gjort vid just den servicen (ihop med kvitton på olja och delar).
Jag har alltid gjort precis likadant. Plus att jag gyllt i serviceprotokoll om jag haft till den bilen.

/Thomas
av Erik Å
#1498214
Skriv upp allt man gör mellan service också, tex köper nya däck, nytt batteri osv. Bra att kunna gå tillbaka och se när det gjordes sist..
av Malmstroem
#1498216
Jag skriver upp de saker som har ett tids- eller mil-intervall, samt att jag gjort service enligt plan.

Första bilen jag hade skrev jag upp allt på. Varenda tankning, när jag bytte mellan sommar och vinterdäck, hur länge däcken höll etc. Det enda resultatet var att jag hade svårt att hålla reda på de "viktiga" sakerna eftersom det var för mycket information.

Numera struntar jag i skriva upp när bromsbelägg är bytta och hur gamla däcken är. Bilen är självdokumenterande -- det är bara att gå ut och titta på hur slitna däcken är...

Jag har inget behov att veta exakt hur långt jag kunnat köra med ett par däck. När det är dags att byta brukar det däck jag haft inte finnas till salu i alla fall, så om det höll bra eller dåligt är relativt irrelevant för mig. Det är för mig bara onödigt arbete som inte tillför något värde. Däremot är det bra att hålla koll på när kamremmen är bytt. :-D
av Erik Å
#1498222
Det är inte så dumt att ha koll på hur länge prylarna håller, jag har faktiskt reklamerat saker som gav upp i förtid. Men då måste man förstås ha kvitton kvar.
Och börjar däcken ge upp för snabbt bör man se över sin körstil :-D Nu står ju tillverkningsdatum på däcken iofs.. :-)
av Malmstroem
#1498274
Bägge mina bilar har gått cirka 9000 mil. De rullar fortfarande på originaluppsättningen däck.

Det börjar närma sig byte — men jag sliter inte däck på det sätt jag gjorde när jag var yngre.

:-)
av Erik Å
#1498301
Hehe, jag har åkt lite längre än så.. Dock inte på original däck :-D
Har fått byta ett och annat under resans gång
Snart två ljussekunder i körsträcka :party:

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]