Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1499569
Dom justerar sig oberoende av varandra.

Den här bilplattformen har en förmåga att ha lite anliggande bromsar bak, konstigt nog.
av abel1
#1499571
Ok perfekt! Då slipper jag pilla på andra sidan. Får se om de gamla går att renovera. Köpte ett beg nu från bildelsbasen komplett för ca 800kr med frakt inte så illa ändå.
av Dovd
#1570089
Jag gjorde samma grej. Backade med 12V och har samma problem. Ett helt nytt ok. Jag undrar vad det är som händer. Du tog aldrig ut kolven?
av Dovd
#1570303
Jag lät det sitta kvar och så kom grannen över med dator. Det visade sig att bilen klagar på bromsoket på andra sidan än den jag bytte och att det hade gått ett par säkringar. Nu när dessa är bytta fungerar bilen som den ska. Med andra ord verkar det inte spela någon roll att kolven roterade
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1570316
Tänker att då kanske elmotorerna varit i två helt olika lägen och därav strul? Backade sist nu med vida dice men förra kärran backade jag med ett 9v batteri. Ansatte då elhandbromsen från kupén och på den sida jag skruvade lossade jag med 9v och när jag var klar ansatte jag elhandbromsen igen med 9v och samma på andra sidan sen. Då visste jag att båda vart i samma läge och kalibrerade med att ansätta elhandbromsen 5gg från kupén
av Dieselvolvo
#1570565
Micce1980 skrev: ons 14 feb 2024, 15:20 Tänker att då kanske elmotorerna varit i två helt olika lägen och därav strul? Backade sist nu med vida dice men förra kärran backade jag med ett 9v batteri. Ansatte då elhandbromsen från kupén och på den sida jag skruvade lossade jag med 9v och när jag var klar ansatte jag elhandbromsen igen med 9v och samma på andra sidan sen. Då visste jag att båda vart i samma läge och kalibrerade med att ansätta elhandbromsen 5gg från kupén
Jag brukar också se till så att motorerna befinner sig i ungefär samma läge, och dra/släppa 5ggr. Men en del påstår att man Måste kalibrera med dator....annars blir det problem.... Vad är Rätt i detta fallet?

Inspekterade mitt ena ok för ett par veckor sedan då det ville ligga på lite. Samma procedur som jag brukar göra, men har konstaterat att: Sålänge jag Inte "kalibrerar" handbromsen, så ligger det inte på (kolven/oket rör sig lätt på alla håll)....men gör jag det, så kvarstår problemet. Känns som att inte motorn backar tillräckligt....men Vad är isåfall fel?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1570589
Motorerna har inget läge, de bara snurrar åt ena eller andra hållet beroende på vilket håll strömmen går i dom.

Plattformen har tyvärr en liten egenhet eller kärlek för att ha lite bromsverkan bak fast ingen bromsar. För mig blev det bättre efter att jag kalibrerat ABS-modulen efter att allt annat bak vid bromsarna var utrett/testat utan framgång. Prova att släpp lite på luftventilen när du tycker det kärvar så släpper ju kolven det lilla trycket som finns, det bygger naturligtvis på att allt annat är i ordning.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1570617
Jag gjorde min kalibrering med min icarsoft Max.

Du behöver bara släppa på trycker (för att se om det finns något), så ja, någon droppe olja eller två typ....
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar