Erfarenheter XC60 D3 2016
Postat: tor 24 mar 2022, 11:30
Hej
Har nu haft min XC60 i två måndader. 2016, manuell, fwd och D3. Jag tänkte dela med mig av min upplevelse så här långt. Anledningen är att jag letade runt lite före och fick en helt annan bild än vad jag nu har. Tvärt emot vad många skrev upplever jag den absolut inte slö utan rätt stark när det behövs. Inga problem med omkörningar och den drar iväg bra. Troligen beror det mest på vad man jämför med. Jag hade en v70 2002 170hk bensin innan och den upplevdes slöare. Bränsleförbrukningen verkar vara väldigt beroende på luftmotstånd. Jag kör en 100-väg in till stan någon mil och sedan stadstrafik. Där verkar den ligga på runt 0.63. Jag har kört till Mora från Uppsala på 0.53. Mest 80 och 100-väg. Börjar man köra 120 eller så verkar förbrukningen gå upp snabbt. Inte så konstigt förstås med tanke på att den är hög. Lite jobbigt med dieselpriserna men ändå skönt att man kan köra rätt snålt om man vill i alla fall. På pappret drar den 0,42 men det är nog i nedförsbacke med motorn avstängd...
Manuell är ju inte lika skönt som automat men växlarna går i på ett distinkt och trevligt sätt. Att det blev en manuell berodde på att den var billigare, att barnen ska ta körkort snart och att den versionen är bränslesnålast.
Bränslevärmaren upplever jag som helt fantastisk. Kör jag barnen till skolan brukar jag avaktivera den så att den inte går igång vid start och sotar igen på grund av kort körsträcka. Avaktivera kan man göra med blinkersspaken ganska lätt.
Batteriet var slut på min. Byttes på garanti. Värmaren drar en del och går spänningen ner stängs den av. Ett batteribyte kostar ca 2000kr på Bilia. Inklusive montering. Det tog 6 min att byta. Jag klockade teknikern... Han stressade inte ens.Men de verkar äta batterier. Man ser det också på att Start/stop-funktionen är inaktiverad.
Lite känslig på parkeringssensorerna när det är regn, snö, is slask osv. Annars inga problem
En annan sak som jag inte skulle klara mig utan längre är den adaptiva farthållaren. Man kan till och med växla utan att den kopplas ur. Så den fungerar optimalt trots avsaknad av automat.
Säkerhetsfunktionerna är bra och den bästa är att den har en radar bak som varnar om man håller på att backa på en person eller annan bil. Perfekt när man backar ut från en parkering med lite sämre sikt åt sidorna. Exempelvis om man står bredvid en skåpbil.
I övrigt en helt fantastisk bil.
Sensmoralen blir att man inte ska rata en D3:a direkt utan provköra först. I alla fall inte om man tror att den är för svag.
Hoppas detta hjälper någon.
Har nu haft min XC60 i två måndader. 2016, manuell, fwd och D3. Jag tänkte dela med mig av min upplevelse så här långt. Anledningen är att jag letade runt lite före och fick en helt annan bild än vad jag nu har. Tvärt emot vad många skrev upplever jag den absolut inte slö utan rätt stark när det behövs. Inga problem med omkörningar och den drar iväg bra. Troligen beror det mest på vad man jämför med. Jag hade en v70 2002 170hk bensin innan och den upplevdes slöare. Bränsleförbrukningen verkar vara väldigt beroende på luftmotstånd. Jag kör en 100-väg in till stan någon mil och sedan stadstrafik. Där verkar den ligga på runt 0.63. Jag har kört till Mora från Uppsala på 0.53. Mest 80 och 100-väg. Börjar man köra 120 eller så verkar förbrukningen gå upp snabbt. Inte så konstigt förstås med tanke på att den är hög. Lite jobbigt med dieselpriserna men ändå skönt att man kan köra rätt snålt om man vill i alla fall. På pappret drar den 0,42 men det är nog i nedförsbacke med motorn avstängd...
Manuell är ju inte lika skönt som automat men växlarna går i på ett distinkt och trevligt sätt. Att det blev en manuell berodde på att den var billigare, att barnen ska ta körkort snart och att den versionen är bränslesnålast.
Bränslevärmaren upplever jag som helt fantastisk. Kör jag barnen till skolan brukar jag avaktivera den så att den inte går igång vid start och sotar igen på grund av kort körsträcka. Avaktivera kan man göra med blinkersspaken ganska lätt.
Batteriet var slut på min. Byttes på garanti. Värmaren drar en del och går spänningen ner stängs den av. Ett batteribyte kostar ca 2000kr på Bilia. Inklusive montering. Det tog 6 min att byta. Jag klockade teknikern... Han stressade inte ens.Men de verkar äta batterier. Man ser det också på att Start/stop-funktionen är inaktiverad.
Lite känslig på parkeringssensorerna när det är regn, snö, is slask osv. Annars inga problem
En annan sak som jag inte skulle klara mig utan längre är den adaptiva farthållaren. Man kan till och med växla utan att den kopplas ur. Så den fungerar optimalt trots avsaknad av automat.
Säkerhetsfunktionerna är bra och den bästa är att den har en radar bak som varnar om man håller på att backa på en person eller annan bil. Perfekt när man backar ut från en parkering med lite sämre sikt åt sidorna. Exempelvis om man står bredvid en skåpbil.
I övrigt en helt fantastisk bil.
Sensmoralen blir att man inte ska rata en D3:a direkt utan provköra först. I alla fall inte om man tror att den är för svag.
Hoppas detta hjälper någon.