Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1492873
Hej.

Vid senaste titt under huven så jag det var fullt av damm, och lite smuts som fastnat lite överallt kring motorutrymmet. Har ju hört om folk som motortvättar och så..

Vad ska man tänka på? Täcka för generator? Täcka för batterilocket och något mer, eller bara generator och köra på avfettning och vatten? Finns ju lite givare/kontakter var som.

Ska man ta en längre tur så eventuellt vatten kan ångas bort?

/Kevin
av Lobocut
#1492901
agh39 skrev: lör 19 mar 2022, 14:34
Han använder kallavfettning, det ska man INTE göra. Det torkar ur packningar och slangar, och gör att det spricker efter ett tag. Som sedan gör att det börjar läcka. Produkter som är avsedda för motorutrymmen har detta i åtanke, och torkar inte ut packningar och slangar.
av agh39
#1492923
Sist använde jag alkalisk avfettningsmedel och pensel för att därefter skölja av med vatten, la en påse över generatorn.

Om du har en massa olja i motorutrymmet kan du använda kallavfettning men det är viktigt att inte låta den torka in, då påverkas gummi och plast.

Kallavfettning ska ej användas över list eller över uk fönster då det rinner ner i dörren och löser upp rostskyddsmedel.

RW, Pingen och Bollnäs Bilvård rekommenderar "kallavfettning" utan krusiduller men om du är orolig och tvättar motorutrymmet många gånger per år så finns det kallavfettning som inte påverkar gummi.
av UnleashFusion
#1492924
detta var från 2019 och även BBV(Bollnäs Bilvård) körde kallavfettning men av "fetare" och sedan avfettning/ med eller utan foam.


Jag har dock enbart kört med avfettning och tagit pensel och sedan högtryck utan att täcka över något, bilen är itakt ~11år.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1492971
Ja tog samma förtvättsmedel som till bilen dvs. skummade på alkaliskt och körde runt med en pensel. Spolade av med lågt tryck. Blåste och torkade torrt och smorde all plast. Plastpåse över generatorn. Grannen gjorde likadant på sin V90 :-D
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]