Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1489586
Har fått en ny bil "på halsen". Döttrarnas kusin har flyttat hem och har med sig ovan nämda bil, inhandlad förra våren. Ska göra service på den, lampan lyser och den har rullat lite drygt 20000 mil. Den är senast servad med en "Volvo Original Service" hos Bodesunds vid 18251 mil 2020-03-31. Någon som kan hjälpa mig med hur man kan få reda på vad som är gjort med denna bil innan förra servicen, om typ kamrem, oljebyte i automat låda, vinkelväxel m.m. Om den är servad på Volvo kan man få reda på sådant, eller hur??
Vid förra servicen (enda papper som finns) är det endast gjort kontroller, plus då byte av olja och filter. Bilen inköptes i juni 2021
Användarvisningsbild
av MartinS
#1489587
Kamrem skall bytas vid 18000 mil, lite märkligt att det inte gjorde vid den förra servicen.
av dannesk
#1489588
Bör ju framgå i serviceboken vad som är gjort på bilen med tilläggsjobb annars får du kontakta firman som servat bilen. Är den servad hod Volvo ÅF har dom servicehistoriken. Kamremmen kan vara bytt innan 18000mil på den bilen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1489589
MartinS skrev:Kamrem skall bytas vid 18000 mil, lite märkligt att det inte gjorde vid den förra servicen.
Misstänkte det, därför jag undrar om man kan få reda på något om vad som kan vara gjort innan den förra servicen. Om inget sådant år gjort måste det göras omgående, men den kan ju vara bytt 2018 (efter 5 år).
av S65D
#1489628
Angående remmen. Brukar inte en silvrig klisterlapp ämnad för miltal, datum plus något mer fyllas i/bytas ut och fyllas i (om det är mer än första bytet av remmen) för att sedan placeras på luftburkens lock när arbetet är utfört? Är ganska säker på att det gjordes på min väns XC60 från samma år med samma motor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1489637
S65D skrev:Angående remmen. Brukar inte en silvrig klisterlapp ämnad för miltal, datum plus något mer fyllas i/bytas ut och fyllas i (om det är mer än första bytet av remmen) för att sedan placeras på luftburkens lock när arbetet är utfört?
Joo, det följer med en sådan lapp när du köper remmen. Men jag har inte bilen här.... :P Sedan vet jag inte om den "klistras på" av verkstäder som skriver i boken att bytet är gjort. Får kolla lite mer med henne. Får kolla mer om hon har en servicebok. Den kanske ligger någon annanstans än i handskfacket :-)
Tänkte att någon av er kanske har "programvara" så man kan se sådant.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1490469
lennarte skrev: Sedan vet jag inte om den "klistras på" av verkstäder som skriver i boken att bytet är gjort. Får kolla lite mer med henne.
Hon lämnar bilen till mig på onsdag kväll. Kamremmen är bytt 5-600 mil innan förra servicen så det är Ok. Köpte olja och filter på Biltema, syntetisk 5W-30 ACEA C3 som det står i boken att det ska vara. Dock inte LL kvalitet.
Någon som vet var man suger ur oljan i motorn? Där är ingen oljesticka på denna bil, och vad jag vet om Volvos marina motorer har dom ett uttag på sidan där man suger ut oljan. Kanske hittar något när jag får hem bilen
av S6024t
#1490500
Sitter ju en plugg i tråget! Har du ens köpt olja? Tycker inte att jag känner igen typen av olja? Det gäller väl 5cyl dieselmotorn? Finns oljesticka om det är 5cyl...
Användarvisningsbild
av svergie2
#1490509
Är du säker på att det blivit rätt olja? Så här står det i min bok.

Oljekvalitet: ACEA A5/B5

Viskositet: SAE 0W–30
IMG_1766.png
IMG_1766.png (568.24 KiB) Visad 2770 gånger

Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]