Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matildas
#1488673
Hej! Jag har en v60 cc D4 awd årsmodell 17. Köpte den för ett år sen och då upplevde jag skakningar i ratten så de bytte skivor och belägg fram samt balanserade däcken och gjorde 4 hjulsinställning. Blev bättre men inte bra. Det skakar i ratten fortfarande men det är som värst mellan 80-110 km/h oavsett vinter eller sommarfälgarna. Det känns konstigt i ratten ( som om den inte alltid följer med som den ska) och bilen känns typ svajig i högre hastigheter. Bilen var inne på balansering och fyrhjulsinställning förra veckan också men det hjälpte inte. Vad kan det vara för fel? Har lämnat in den på bilia och brabil men ”de ser inget annat fel”. Snälla hjälp mig 😅
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1488684
Är upplevelsen identisk oavsett om du bromsar, gasar, kör i konstant fart eller frirullar när du kör samma sträcka?
Ett alternativ är att boka en tid hos Bilprovningen och nyttja någon av deras Delkontroller, exempelvis kostar en kontroll av både fram- och bakvagn 199:-, så det är ingen stor summa.
Förmodligen billigare än att fortsätta låta Bilia felsöka.
https://www.bilprovningen.se/tjanster/extratjanster
Användarvisningsbild
av pb81
#1488702
Skakningar i ratten kan bero på dåliga däck med. Jag hade inne min bil i oktober för att det skakade i ratten så de balanserade om däcken och gjorde hjulinställning men problemet kvarstår. De gjorde då belastningstest på däcken och mitt högra framdäck var långt över tillåtet värde (vad de nu är vet jag inte). Så med 6-7mm kvar så är däcket ändå förstört utan att det syns på det.
av Erik Å
#1488747
1. Kolla först att det inte är anliggande broms. Åk en sväng och stanna med minsta möjliga användning av färdbroms och känn på skivorna. Ska vara svala och framförallt lika på vä/hö på samma axel...
2. Gör en "Road Force" balansering, den avslöjar skevheter både i däck och fälg, delaminering mm. Man får ringa runt till däckverkstäderna tills man hittar någon som har road force balanseringsmaskin. Det händer att även nya premiumdäck är skeva. Har varit där :-/
3. När man vet att däck och fälg är ok så är nästa steg att kolla att de centrerar perfekt på naven. Det får inte vara märkbart glapp mellan centertappen och fälgen, 0.1mm radiellt glapp motsvarar faktiskt 4 gram balanseringsvikt ute på fälgkanten! Mer glapp än så får det inte vara. Eftermarknadsfälgar har ofta en adapterring, tappar man bort den så blir det problem.
4. Hjälper inte ovanstående så får man börja leta efter glappa länkarmsbussningar, dåliga drivknutar, lagerfel osv.
av III
#1488824
Jag råkade ut för vibrationer i min förra V60, de kom i samband med nya däck. Efter mycket undersökande från däckverkstäder blev slutsatsen att den lilla skevhet som fanns i fälgarna fortplantade sig via däcken då däckens stomme var för hård. Tidigare däcken var av annat fabrikat med mjukare stomme. Därför kändes inte den lilla skevheten in i bilen. Så kan det tydligen bli ibland.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1489469
Det finns en kilometertråd på V90 forumet. Jag själv hade en V90 med vibbar. Efter mycket letande blev det nya däck. Då hade de bytt drivknutar och haft sig. Min V60 har varit bra, jag begärde Michelindäck. Felet var Continentaldäck på V90.

Ett tips är att be verkstan skifta hjul med en bil utan vibbar, för att utesluta däcken.

Andra fel som har varit är axlar, drivknutar, haldex och kuddar till motorfästen.
av Hoaxxx
#1569767
Jag har samma problem med vibrationer i hela bilen. Mest i rätt och pedaler. Bilen känns svajig och lite loj i hög hastighet och omkörningar är rent av obehagligt. Har nya vinter och sommardäck. Bromsar bytta fram och bak. Spacers på ej orginal fälgen. Verkar vara rätt vanligt ändå på volvo 😅 Älskar bilen i övrigt.

Är det någon som löst detta som kan dela med sig?
av Närking
#1569940
Hoaxxx skrev: tor 08 feb 2024, 21:28 Jag har samma problem med vibrationer i hela bilen. Mest i rätt och pedaler. Bilen känns svajig och lite loj i hög hastighet och omkörningar är rent av obehagligt. Har nya vinter och sommardäck. Bromsar bytta fram och bak. Spacers på ej orginal fälgen. Verkar vara rätt vanligt ändå på volvo 😅 Älskar bilen i övrigt.

Är det någon som löst detta som kan dela med sig?
Kollat länkarmsbussningarna? Jag hade en V50 som blev sådan. Där visade det sig bero på slitna länkarmsbussningar. Jag bytte länkarna inklusive bussningar, och sedan var bilen som den skulle.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]