Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chero70
#1515624
Någon som löst problemet än? Frugans V60 -17 D5 exakt samma symptom. Kraftig vit rök som luktar bränd olja och blött som på abel1:s bilder. Problem i våras och nu igen. Nu flera ggr på kort tid.
av Foppafors
#1519676
Den verkar hålla ihop trotts problemet, hänt två gånger sedan sommaren (ca 1000 mil). Pratade med en verkstad som inte trodde det kom från motorn då oljan jag torkat bakom motorn är fin och genomskinlig. Motorolja från en diesel skulle tydligen vara mörk/svart. Funderar på om det har något med vakumpumpen för bromssystemet att göra som eventuellt läcker pyttelite fin olja ner på grenröret.
av lajjmen
#1519786
Började ryka från exakt samma ställe på min V40CC D2 -17 för någon vecka sen, såg precis ut som på filmen. Fick nyss samtalet från Volvo att det antagligen kommer från ventilkåpan som sedan droppar ner på partikelfiltret och bränns där.
Kommer gå på min volviaförsäkring som tur var.
av Foppafors
#1520650
Har du sett hur det som droppar från ventilkåpan ser ut? Återkom gärna om volvo hittar vad som är fel. Verkar vara ett återkommande problem för många här..
av Komigen
#1541193
Ni som haft problemen, hur har det gått för er? Vad var problemet, har ni löst det och vad kostade det er?

Jag har nyss köpt en v60 2016 som efter mindre än två veckors ägande gjort samma sak med samma symptom och olja på samma ställen som bilderna här i tråden.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]