- tor 26 maj 2022, 03:47
#1500362
Blev en delbar damask från biltema. Var tänkt att vara en provisorisk lösning för att köra ett tag och se om knuten klarat sig, vilket det någon vecka senare visade sig att den inte hade gjort.
I virrvarret av olika dimensioner på knutar så handlade jag istället en begagnad drivaxel med rimliga mil.
Centrumskruven i navet, muttern till nedre spindelled och två muttrar till drivaxelns stödlager var vad som behövde lossas.
Spett och slägga fick fungera för att få loss spindelledens kona i brist på avdragare. Vid återmontering höll jag nästan på att helgonförklara okänd konstruktör på Volvos spindelledsavdelning, anledningen var ett insexgrepp uppe på spindelbulten för mothåll när man ska spänna spindelledsmuttern. Kortning av insexnyckel var dock nödvändig för att komma åt, tror inte någon nyckel med standardlängd går in där.
Under tiden jag hade den gamla axeln ur innan den andra kom på plats droppade det ut kanske 0,5-1 deciliter växelolja, lite mer än vad jag tänkte skulle komma och trots att bilen var lyft på den sidan.
Får se om jag orkar leta rätt på rätt sorts olja och placering av påfyllningsplugg, om det en finns en. Risken att det blir glömt är överhängande.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64