Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1485077
Hejsan!

Jag köpte min första bil för ca 1 år sedan en Volvo v60 2012. För ca 1 vecka sedan började check engine lampan lysa. Köpte en OBD2 läsare från Kjell och Company och fick fram att det verkar vara MAFen som har pajat.

Har kollat lite youtube videos och det verkar relativt lätt att byta. Tror ni det räcker att byta ut MAFen eller kan det vara ett djupare el fel?

Ska tilläggas att problemet uppkom efter jag tagit ur batteriet och laddat det. Kan det vara så att det blev någon kortslutning pga batteri bytet?
Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Volvo
VIN: YV1FW8250C1054716

============1==============
P0100
Raw code: 0100
ECU: Engine control unit
Status: Confirmed
OBDII: Mass air flow (MAF) sensor/volume air flow (VAF) sensor - circuit malfunction

============2==============
P0100(00)
Raw code: 010000
ECU: Engine control unit
Status: Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Warning indicator requested
OBDII: Mass air flow (MAF) sensor/volume air flow (VAF) sensor - circuit malfunction

============3==============
U0167(00)
Raw code: C16700
ECU: Engine control unit[Archive (inactive)]
Status: Test failed since last DTC clear
OBDII: Data bus, immobilizer control module - no communication

============4==============
P0100(00)
Raw code: 010000
ECU: Engine control unit
Status: Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Warning indicator requested
OBDII: Mass air flow (MAF) sensor/volume air flow (VAF) sensor - circuit malfunction

============5==============U0167(00)
Raw code: C16700
ECU: Engine control unit[Archive (inactive)]
Status: Test failed since last DTC clear
OBDII: Data bus, immobilizer control module - no communication
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]