Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484983
Körde på motorvägen när jag kände att bilen plötsligt blev väldigt motvillig till att gasa. Nästan så att bilen skakade när man gasade. Check engine tändes ett kort tag. Tog mig av på en avfart och noterar då att bilen är oerhört slö på låga varv. Från 1800 rpm och uppåt tyckte jag bilen var som vanligt. Så fort man kommer under detta varvtal är det samma känsla som när man kör på för hög växel.

När jag kom hem efter en knapp kilometer gasar jag till och det väller vit rök från avgasrören. Tycker det luktar bensin också. Låter bilen stå några timmar under tiden jag fixar felkodsläsare. Tycker den fortfarande luktar bensin i kupén.
Nu på kvällen är den svårstartad. Svårstartad och ingen kraft och check engine stämmer in på en del av felkoderna nedan. Frågan är - kan jag som lekman börja kolla något eller är det bärgare till Volvo som gäller? Något med bränslet eftersom det luktar bensin? Samtidigt ger den felkoder på tändningen/cylindern. (Olja finns i bilen...). Servad i höstas och i övrigt enligt rekommendation hos Volvo.
Bilen är en T3 (inte VEA) - 14 med ca 10 000 mil.

Jag får följande felkoder:
felkoder.JPG
felkoder.JPG (81 KiB) Visad 2525 gånger
P268113 verkar inte ge några symptom enligt VIDA.

P008962 ger följande:
Possible source
 Blocked fuel system.
 Contact resistance or oxidation in the terminals
 Short-circuit to supply voltage in the signal cable
 Open-circuit in the signal cable
 Open-circuit in the signal ground cable
 Damaged fuel pressure sensor.
 Damaged fuel pump.

Fault symptom[s]
 DL2, Warning lights and chimes/Malfunction Indicator Light ("Check engine" light) indication/no indication
 AE, Idling/Uneven idle
 AK, Driving/Hesitates/surges/Unsure when/at all times

P030092:
Possible source
 Low fuel level
 Engine does not reach normal operating temperature between several cold starts
 Water in the spark plug wells
 Damaged spark plug
 Contaminated or incorrect fuel
 Poor fuel quality (summer fuel in winter).
 Air leakage
 Blocked crankcase ventilation.
 Damaged VVT-unit.
 Blocked / leaking injector
 Faulty fuel pressure
 Uneven compression

Fault symptom[s]
 Starting/Engine hard to start/cranks slowly/Unsure when/at all times
 Idling/Uneven idle
 Driving/Poor performance/lacks power
 Driving/Hesitates/surges/Unsure when/at all times
 Warning lights and chimes/Malfunction Indicator Light ("Check engine" light) indication/no indication


P030392
Possible source
 Low fuel level
 Engine does not reach normal operating temperature between several cold starts
 Water in the spark plug wells
 Damaged spark plug
 Damaged ignition coil.
 Contaminated or incorrect fuel
 Poor fuel quality (summer fuel in winter).
 Air leakage
 Blocked crankcase ventilation.
 Damaged VVT-unit.
 Blocked / leaking injector
 Faulty fuel pressure
 Uneven compression
Fault symptom[s]
 Starting/Engine hard to start/cranks slowly/Unsure when/at all times
 Idling/Uneven idle
 Driving/Poor performance/lacks power
 Driving/Hesitates/surges/Unsure when/at all times
 Warning lights and chimes/Malfunction Indicator Light ("Check engine" light) indication/no indication

P223900
Possible source
◾Contact resistance and oxidation in the terminals
◾Open-circuit in the cable for pump current
◾Damaged front heated oxygen sensor (HO2S).

Fault symptom[s]
◾DL2, Warning lights and chimes/Malfunction Indicator Light ("Check engine" light) indication/no indication
#1485054
En annan tanke är ju (jag har nog gett upp tanken på att försöka fixa något själv) om jag ska kontakta försäkringsbolaget eller inte. Bilen är yngre än 8 år och har gått mindre än 10 000 mil vilket innebär en självrisk på 5 000 kr.

Å andra sidan har jag en "allbilverkstad" runt hörnet som jag antar är billigare.

Enligt villkoren får jag ersättning för detta:
nifrån kommande skada eller fel som påverkar
bilens funktion.
Kostnader utöver självrisken för undersökning och
demontering, som vi i förväg godkänt, i syfte att
fastställa om skadan ersätts av försäkringen

Samt vad gäller motor och elektronik:
otor och kylsystem
• avgasturbo, laddluftkylare, överladdningsaggregat
inklusive styrsystem
• bränslesystem inklusive insprutningssystem och
dess reglerfunktioner
• grenrör
• defrosterslingor i rutor
• klimatanläggning
• motorvärmare som är integrerad i bilens
kyl/värmesystem
• motorns kylsystem
• motor och elmotor,inklusive dess styrelektronik,
för framdrift av fordonet
• elektroniskt tänd- och rattlås
• startmotor inklusive tändningsnyckel/kort/smartkey, start/stopsystem
• system för avgasrening inklusive dess styrsystem
• tändsystem och dess reglerfunktioner

och INTE ersättning för detta:
otor och kylsystem
• bränsleledningar, filter, bränsletank
• ljuddämpare och avgasrör
• tändstift och startbatteri
• mekaniskt tänd- och rattlås

Lite längre ned i försäkringsbrevet anges att slitage och normal förbrukning inte ersätts.

Det står också följande: Du ska alltid kontakta oss innan reparation, bärgning, återanskaffning och bilhyra. Om så
inte sker begränsas vår ersättningsskyldighet till vad det skulle ha kostat om du anlitat vår
avtalade leverantör.

Ovanstående innebär att jag i princip skulle kunna låta min "allbilverkstad" åtgärda bilen. Om jag sedan vill utnyttja försäkringen är enda skillnaden att jag bara får ersättning för det pris som försäkringsbolaget hade avtalat med Volvo-verkstaden.

Jag har Volvo Assistans men då blir det ju bärgning till Volvo. Troligen dyrare än allbilverkstaden. Har en Volvoverkstad större kunskap om mitt fel kanske de är mer träffsäkra och snabbare än allbilverkstaden. Å andra sidan kanske det är ett simpelt fel som "vilken mekaniker som helst" kan felsöka relativt snabbt och åtgärda. Då är allbilverkstaden bättre.

Spontant känns det som att om det är något dyrare fel så skulle det kunna gå på försäkring. Frågan är vad de menar med normalt slitage. Innebär det att till exempel ett spridarbyte efter 10 000 mil skulle kunna nekas? Då är det ju mer tveksamt om försäkring kan nyttjas.

Nån som vet hur Autoexpertens verkstäder är utrustade för felsökning på Volvo? Motsvarande en Volvoverkstad eller sämre?

Just nu känns det som att det lutar åt att jag själv bogserar bort den till min lokala allbilverkstad (Autoexperten) så de får börja med att titta på den. Skulle det vara ett kostsamt fel får man väl kontakta försäkringsbolaget och göra en ny bedömning.

Man blir ju lite brydd av formuleringen i vad som ersätts "Kostnader utöver självrisken för undersökning och
demontering, som vi i förväg godkänt, i syfte att
fastställa om skadan ersätts av försäkringen". Jag tolkar det som - om jag kontaktar försäkringsbolaget innan - att jag skulle kunna ringa Volvo Assistans och få den bogserad till Volvo. De felsöker då och detta ersätts av försäkringen. Låter för bra för att vara sant......
#1485062
Hade exakt samma scenario förra året med dylik bil. Hade exakt samma felkoder, men för cylinder 1.

För att spara dig verkstadskostnader rekommenderar jag att du byter ut alla spridare i bilen på en och samma gång.
Ett kompressionstest är också bra att göra, för dessa motorer är kända för kunna spricka i cylinderväggen.

Motoroljan bör också bytas pga att bensin inte förbränts och runnit ner i oljesumpen.

Rekommenderar heller inte att du har igång bilen i onödan så katalysatorn bränns pga bensin som kan ha hamnat där.

Lycka till.
#1485094
Slimit skrev:Hade exakt samma scenario förra året med dylik bil. Hade exakt samma felkoder, men för cylinder 1.

För att spara dig verkstadskostnader rekommenderar jag att du byter ut alla spridare i bilen på en och samma gång.
Ett kompressionstest är också bra att göra, för dessa motorer är kända för kunna spricka i cylinderväggen.

Motoroljan bör också bytas pga att bensin inte förbränts och runnit ner i oljesumpen.

Rekommenderar heller inte att du har igång bilen i onödan så katalysatorn bränns pga bensin som kan ha hamnat där.

Lycka till.
Jaha, ett spridarbyte så var det okey sen? Lämnade du in eller bytte du själv? Om du lämnade in - vad gick det på i runda slängar?

Det bör ju innefattas i försäkringen då. Jag antar dock att om man tolkar felkoden så är det troligen bara spridare nr 3 som är felaktig och att det är den som täcks av ev försäkring.
Spridaren i sig verkar kosta en dryg tusenlapp på nätet per styck. Säg att Volvo tar 1 500 kr per styck och sedan arbete på det samt felsökning. Det känns som att man nästan är uppe i 5 000 kr bara på en spridare. Ska motoroljan sedan bytas så blir det väl 1 500 kr till. För tre spridare till (som jag väl får betala själv) blir bara materialkostnaden 5 000 kr. Sen vet inte jag om det kan finnas följdskador och då kanske det ändå landar på ett försäkringsärende.
#1485149
Lämnade in den och hela kalaset gick på 5200kr. I detta ingick byte av en spridare, kompressionstest och byte av motorolja och filter.

Reparationen utfördes på en icke-auktoriserad verkstad så därav det låga priset. Skulle bytt själv, men orkade inte börja meka på uppfarten i noll grader.

Spridarna är ganska billiga då motorn är ford tillverkad, runt tusenlappen för bosch (tillverkar också orginalet) och bytet tar en timma. På volvo verkstad gissar jag att din egen feldiagnos inte kommer att betyda nånting utan dom kommer att utföra en egen.
#1485192
Okey. Ja det kanske är standard att oljan byts? Men du bytte bara en spridare? Hade du bytt resterande till hade det väl landat på lika mycket till. Frågan är - hur länge håller de andra spridarna? Hur många mil har du kört sedan bytet?

I mitt fall antar jag att ev försäkringsbolag bara bekostar den spridare som det finns felkod på. Ska jag då byta övriga tre i förekommande syfte (kostar väl minst 6 000 kr till på Volvo om jag gör det samtidigt). Jag är då uppe på 11 000 kr. Det ska ställas i relation till att jag kanske ska ha bilen nåt år eller två till.

Vet du/nån hur det rent erfarenhetsmässigt brukar vara. Kan övriga tre spridare hålla ett tag till? Det verkar ju inte vara jättebökigt rent tidsmässigt att byta dem om det skulle behövas i framtiden. Eller kan man passa på att inspektera samtliga spridare rent visuellt och byta ev. ytterligare om de ser dåliga ut?
#1485222
Ifall oljan inte byts riskerar man haveri i alla lager inne i motorn, därför är det en väldigt viktigt punkt efter att en spridare lagt av. I min bils servicehistorik hittade jag att 2st spridare redan blivit bytta på 3 och 4 cylindern av förra ägaren. Hade själv ingen aning varför och verkstaden ville inte skicka ut info pga GDPR. Dom hade blivit utbytta när bilen rullat omkring 10000 mil.

Den jag bytte ut lade av vid 15300 mil. Har nu kört 16600 mil varav 1000mil med motoroptimering. Rullar fint för tillfället.

Själv visste jag inget om spridarna vid tillfället då detta skedde i min bil, men efter besök i många olika volvo- och fordforum så insåg jag att detta verkar vara vanligt förekommande på 1.6 ecoboostmotorer. Finns en annan tråd här på jagrullar också. Hade jag vetat detta då den egna bilen var på verkstad hade jag byt ut den sista orginalspridaren också.

Spridarna i ecoboostmotorer är lite mer avancerade än vanliga. https://www.motor.com/magazine-summary/ ... st-engine/ <-- I denna länk hittar du mera info om t. ex. spridarna (under bilden på turboaggregatet). Den trasiga i min bil mätte korrekta värden över kontakten, men hade gått sönder mekaniskt. Märktes först när man prövade blåsa luft i den att den inte höll. Vanliga spridare går att testa med 9V batteri, men ecoboostspridarna kräver upp till 65V för att öppnas.

Att förutspå hur mekaniska delar håller är jättesvårt, så många faktorer som påverkar på livslängden tyvärr.
#1485247
Jaha, intressant. Då kanske man ska byta någon extra om det är så att det är på gång. Får väl ringa Volvo imorgon och se vad de säger om hur de rekommenderar vad gäller byta fler än den som är trasig, oljebyte och så vidare. Om sedan oljebytet ingår vid nyttjande av maskinskada så är det nog det mest rimliga alternativet. Detta förutsatt att de sätter in nya spridare och inte begagnade - det kanske man inte ska vara så säker på....
#1488730
Följdfråga: När jag inspekterade motorutrymmet i samband med att motorn började gå illa så tyckte jag att kylarvätskenivån var väldigt låg. Den stod på min vilket den inte brukar. Påtalade för verkstaden men de trodde inte det hade något samband och gjorde inget åt det. När jag var ute och körde och bromsade lite häftigt tändes varningslampa för låg kylarvätskenivå. Vid kontroll är nivån på miniminivån.

Kan det ha något samband med den defekta spridaren?
Var har kylarvätskan i så fall tagit vägen?

Åtgärd - annat än att fylla på med kylarvätska?
Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]