Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Springfield
#1484691
Har köpt en d5 2015 som jag upplever går ganska länge på startmotorn innan den hoppar igång, 2-3 sekunder kanske.
När den startat går den hur fint som helst.
Tycker den borde starta snabbare än så, kan det ha att göra med att den tappar bränsletryck?
Läckande spridare?

Edit:

Testade att ta tid vid ett par starter idag. Mellan 3 och 4.5 sekunder tog det att starta, känns onekligen som att något är galet.

En väldigt väldigt förbryllande sak är att om jag använder start/stoppfunktionen hoppar bilen igång direkt.
Stänger jag av bilen med knappen och startar igen tar det lång tid att starta.
av Springfield
#1485108
Nu har jag testat lite mer och jag hade fel angående att det var skillnad med start/stoppfunktionen.

Stänger jag av motorn och genast startar den igen hoppar den igång ungefär som den borde.
Väntar man däremot bara ett antal sekunder tar det tid för motorn att starta igen.

På videon nedan visar jag hur den beter sig, första gången väntar jag 30 sek innan jag startar igen, sen stänger jag av och startar i snabb följd ett par gånger, då ser man tydligt skillnaden.

Det verkar onekligen som att bränsletrycket försvinner någonstans, jag provade nu att lossa returen vid spridarna och koppla på slangar för att se om någon spridare läcker över mer än nån annan till returen, men det gör det inte.
Kan det läcka genom en spridare ner i cylindern istället?
Om det inte är en spridare , sitter det någon backventil nånstans mellan pumpen och spridarna eller är det risk att det är i pumpen?

https://youtu.be/yQ2dT3eqdo0
av S6024t
#1485648
Har du ingen läsare så du kan kolla bränsletryck vid start, för att se om det dröjer vid start... Vilket det säkerligen verkar göra! ⁷ märkligt att den startar snabbare vid s/s! Kan tyvärr inte hjälpa dig mer angående, felet...
av Springfield
#1485705
Den beter sig lika både vid kall och varm start.
Så fort motorn varit avstängd mer än ett par sekunder går det segt att starta, syns bra i youtubevideon ovan.
Vet nån vad som håller uppe trycket i railen, det måste ju finnas nån backventil någonstans. Är det inbyggt i högtryckspumpen?
Har ingen läsare mer än vanlig OBDII, har inga felkoder iaf.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]