Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484307
Börjar bli dags att byta startbatteriet på Volvon och införskaffat ett volvo original EFB 70Ah batteri för ändamålet. Har läst igenom användarmanualen och bytet verkar väldigt enkelt. Från inrådan av servicetekniker så kommer jag att låta batteriet vara urkopplat 30 minuter så att batteri-management-systemet (BMS) tillåts nollställa sig.

Nu till frågan: är det någonting annat jag behöver ta hänsyn till? På min väldigt gamla V70 behövde jag exempelvis knappa in en radiokod efteråt. Behöver jag göra något ytterligare gällande BMS eller kommer den att göra en omräkning automatiskt?
#1484323
Du ska låta bilen stå i minst 10-15min efter du kört den innan byte så datorerna tillåts stänga av sig innan du kopplar av polerna. BMS kommer inte nollas för att du har bilen strömlös i 30min, det får du göra via OBD-dator eller enl. denna instruktion:


Sedan så bör du köra AGM batteri i bilen inte EFB när man har Start/Stopp, bränslevärmare och lite kortare körningar. Volvo lyckades montera in ett EFB i min XC60 2017 (fick byta på garantin) och det höll inte ett år med dieselvärmaren trots stödladdning.
#1484377
dannesk skrev:Du ska låta bilen stå i minst 10-15min efter du kört den innan byte så datorerna tillåts stänga av sig innan du kopplar av polerna. BMS kommer inte nollas för att du har bilen strömlös i 30min, det får du göra via OBD-dator eller enl. denna instruktion:


Sedan så bör du köra AGM batteri i bilen inte EFB när man har Start/Stopp, bränslevärmare och lite kortare körningar. Volvo lyckades montera in ett EFB i min XC60 2017 (fick byta på garantin) och det höll inte ett år med dieselvärmaren trots stödladdning.
Tack för svar Dannesk.
Har en kommentar gällande batteriteknologi då det står i användarhandboken att batteri "Vid byte av startbatteri, i bil med Start/Stop-funktion, måste batteri av EFB-typ monteras.". Däremot så står det även att: "Vid byte av stödbatteri måste batteri av AGM-typ monteras.".
#1484397
Någon skrev i en annan tråd att det sitter EFB i manuella och AGM i automatare. Vet inte om det stämmer men det sitter i alla fall EFB i min manuella med start/stopp och bränslevärmare.
#1484417
Cotag skrev:Någon skrev i en annan tråd att det sitter EFB i manuella och AGM i automatare. Vet inte om det stämmer men det sitter i alla fall EFB i min manuella med start/stopp och bränslevärmare.
Precis så är det. Manuella bilar med start/stopp har EFB från fabrik och bilar med automat och start/stop har AGM då dom stannar/startar mycket mera.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk

#1484457
Loppan78 skrev:
Cotag skrev:Någon skrev i en annan tråd att det sitter EFB i manuella och AGM i automatare. Vet inte om det stämmer men det sitter i alla fall EFB i min manuella med start/stopp och bränslevärmare.
Precis så är det. Manuella bilar med start/stopp har EFB från fabrik och bilar med automat och start/stop har AGM då dom stannar/startar mycket mera.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk
Skiljer vi här på Startbatteri och Stödbatteri? (I bilen finns två stycken batterier enligt användarhandboken)

Enligt användarhandboken så rekommenderas AGM-teknologi för stödbatteriet. Gissningsvis så hjälper/ensamt ansvarar stödbatteriet för start/stop?
#1484475
Loppan78 skrev:
Cotag skrev:Någon skrev i en annan tråd att det sitter EFB i manuella och AGM i automatare. Vet inte om det stämmer men det sitter i alla fall EFB i min manuella med start/stopp och bränslevärmare.
Precis så är det. Manuella bilar med start/stopp har EFB från fabrik och bilar med automat och start/stop har AGM då dom stannar/startar mycket mera.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk
...och jag har skrivit i flera trådar att minXC60 -17, T5 (bensinare) med automatlåda har ett EFB batteri som huvudbatteri! Jo jag har haft bilen sedan ny och det är nu 4 är och tre månader samt 5200 mil och det visar inga tecken på att kronan. Stödladdar ganska ofta.

Det står även i instruktionsboken att det inte behövs någon nollställning av BMS vid batteribyte! Att det sedan inte är någon nackdel är sant.
#1484484
Volvonorr skrev:
Loppan78 skrev:
Cotag skrev:Någon skrev i en annan tråd att det sitter EFB i manuella och AGM i automatare. Vet inte om det stämmer men det sitter i alla fall EFB i min manuella med start/stopp och bränslevärmare.
Precis så är det. Manuella bilar med start/stopp har EFB från fabrik och bilar med automat och start/stop har AGM då dom stannar/startar mycket mera.

Skickat från min GM1913 via Tapatalk
Skiljer vi här på Startbatteri och Stödbatteri? (I bilen finns två stycken batterier enligt användarhandboken)

Enligt användarhandboken så rekommenderas AGM-teknologi för stödbatteriet. Gissningsvis så hjälper/ensamt ansvarar stödbatteriet för start/stop?
Byter man startbatteriet vill man ha AGM, EFB är fortfarande ett bly/syra batteri och är minimikravet för bilar med S/S men är sämre än AGM. Stödbatteriet ska alltid vara AGM och det är startbatteriet som används för att starta motorn vid S/S, stödbatteriet är endast ett stöd.
BMS vill man helst resetta då CEM uppfattar att batteriet är bytt och batteriräknaren återställs och då kommer korrigera laddparametrarna efter ett nytt batteri och inte efter ett gammalt. Såg ett inlägg på ett utländsk sida för länge sedan där en person loggade sin Volvos laddegenskaper under körning på nytt batteri för och efter BMS nollades och värdena förändrades, kommer dock inte ihåg var det var. Sen om man inte vill resetta BMS så behöver man inte göra detta men varför inte....

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]