Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1484561
Vad jag lärt mig så är AMG batterier känliga för djupurladdning och kan ta rejäl skada av det. EFB tål det bättre, eller om man ska vara ärlig, mindre skadligt.
#1484569
EbbevonVolvo skrev:Vad jag lärt mig så är AMG batterier känliga för djupurladdning och kan ta rejäl skada av det. EFB tål det bättre, eller om man ska vara ärlig, mindre skadligt.
Tvärtom, cyklingståligheten och djupurladdningsegenskaperna på ett AGM är bättre än på vanliga blöta batterier som bly/syrabatterierna och EFB. Du ska oavsett batteri försöka undvika djupurladdningar för livslängdens skull och undershållsladda batterierna så håller de betydligt längre. AGM klarar betydligt fler laddcykler än ett EFB batteri. Skulle aldrig köpt ett EFB idag om jag skulle bytt batteri då det finns AGM.
#1484573
dannesk skrev:
EbbevonVolvo skrev:Vad jag lärt mig så är AMG batterier känliga för djupurladdning och kan ta rejäl skada av det. EFB tål det bättre, eller om man ska vara ärlig, mindre skadligt.
Tvärtom, cyklingståligheten och djupurladdningsegenskaperna på ett AGM är bättre än på vanliga blöta batterier som bly/syrabatterierna. Du ska oavsett batteri försöka undvika djupurladdningar för livslängdens skull och undershållsladda batterierna så håller de betydligt längre.
Okay!! Bra att få bli rättad när man har fel. :-D Då kommer jag att sätt i ett AMG batteri när det är dags att byta. Att djupurladdning är dåligt för batterier är vi överens om. Det är därför jag stödladdar ofta. Har även en ctec battery sens till min hjälp och när den är nere på 60% så kopplar jag på laddaren. Skönt med eget garage på 50 m2, uppvärmt och avfuktare! :-D :-D
#1484584
dannesk skrev:Du ska låta bilen stå i minst 10-15min efter du kört den innan byte så datorerna tillåts stänga av sig innan du kopplar av polerna. BMS kommer inte nollas för att du har bilen strömlös i 30min, det får du göra via OBD-dator eller enl. denna instruktion:


Sedan så bör du köra AGM batteri i bilen inte EFB när man har Start/Stopp, bränslevärmare och lite kortare körningar. Volvo lyckades montera in ett EFB i min XC60 2017 (fick byta på garantin) och det höll inte ett år med dieselvärmaren trots stödladdning.
Hur vet man att man har ett AGM?
#1506973
Lyfter en gammal tråd. Varit bortrest 5 dagar och när jag satte mig i bilen fick jag fram "låg batterispänning", bilen startade och körde en sträcka på 2 mil ca. Efter det har jag inte fått upp meddelandet igen. Passade på att ladda batteriet idag och skulle kolla vad det är för batteri. Såg att det sitter ett EFB 70 Ah batteri förmodligen original. När jag läser i instruktionsboken säger den att man ska byta till ett EFB pga S/S men andra har bytt till AGM. Ska man satsa på ett AGM i framtiden och kanske sätta in ett 80 Ah med större batterilock? Stod ingenting i boken om att nollställa BMS.
#1506989
kievY skrev:Lyfter en gammal tråd. Varit bortrest 5 dagar och när jag satte mig i bilen fick jag fram "låg batterispänning", bilen startade och körde en sträcka på 2 mil ca. Efter det har jag inte fått upp meddelandet igen. Passade på att ladda batteriet idag och skulle kolla vad det är för batteri. Såg att det sitter ett EFB 70 Ah batteri förmodligen original. När jag läser i instruktionsboken säger den att man ska byta till ett EFB pga S/S men andra har bytt till AGM. Ska man satsa på ett AGM i framtiden och kanske sätta in ett 80 Ah med större batterilock? Stod ingenting i boken om att nollställa BMS.
Byt till ett AGM, de är bättre än EFB som är minimumbatteriet för S/S. Ska du ändå byta batterilocket så gå på ett 95Ah istället så har du betydligt bättre kapacitet. BMS ska du alltid nolla så bilen vet att batteriet är nytt och ställer om batteriladdningsalogaritmen.
#1507001
Får jag plats med ett 95 Ah i original batterilådan på längden? Hur mycket klarar generatorn av att ladda? Jag har drygt 12 km enkel väg till jobbet och frågan om generatorn hinner att ladda upp ett så stort batteri. Blir ju att jag kör värmaren på vintern, men försöker köra värmaren så lite som möjligt pga batteriet. Försöker stödladda när jag är hos föräldrarna. Hittills har batteriet klarat sig 2 vintrar utan problem.
#1507009
kievY skrev:Får jag plats med ett 95 Ah i original batterilådan på längden? Hur mycket klarar generatorn av att ladda? Jag har drygt 12 km enkel väg till jobbet och frågan om generatorn hinner att ladda upp ett så stort batteri. Blir ju att jag kör värmaren på vintern, men försöker köra värmaren så lite som möjligt pga batteriet. Försöker stödladda när jag är hos föräldrarna. Hittills har batteriet klarat sig 2 vintrar utan problem.
Har du stora batterilådan som bl.a. sitter i 5-cyl dieseln så är ett 95Ah inget problem. Generatorn är ju på 200+ ampere så laddningen är inget problem men stödladdning är alltid att föredra om man använder värmaren ofta. Jag stödladdar 1ggr varje eller varannan vecka på vintern och använder vi värmaren normalt minst 4gg per dag.
#1507024
dannesk skrev:
kievY skrev:Får jag plats med ett 95 Ah i original batterilådan på längden? Hur mycket klarar generatorn av att ladda? Jag har drygt 12 km enkel väg till jobbet och frågan om generatorn hinner att ladda upp ett så stort batteri. Blir ju att jag kör värmaren på vintern, men försöker köra värmaren så lite som möjligt pga batteriet. Försöker stödladda när jag är hos föräldrarna. Hittills har batteriet klarat sig 2 vintrar utan problem.
Har du stora batterilådan som bl.a. sitter i 5-cyl dieseln så är ett 95Ah inget problem. Generatorn är ju på 200+ ampere så laddningen är inget problem men stödladdning är alltid att föredra om man använder värmaren ofta. Jag stödladdar 1ggr varje eller varannan vecka på vintern och använder vi värmaren normalt minst 4gg per dag.
Sitter ett 70 Ah i min T4 automat och det är lite plats kvar men 95 Ah får jag nog inte plats med.. därav funderar på ett 80 Ah och eventuellt högre lock så jag har lite mer kraft.
Försöker använda laddaren ofta, annars tar jag ibland en längre tur just för att batteriet ska få laddas upp.
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?