Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fippelpelle
#1484129
Har haft ett bekymmer med min bil som jag inte riktigt har löst..

Det började med att bilen dog titt som tätt, fick motorlampa som började lysa. Var inne med bilen på Lidbil, dem konstaterade att det var bränslepumpen.

Den bytte dem, gick en vecka sedan började lampan lysa igen, åkte in igen och dem sa att bränsletryckssensorn behövdes bytas.

Jag bytte den själv med en likadan som satt i, sedan gick det någon vecka och då dog bilen igen, den blev väldigt ryckig under körning och dog, vägrade starta efter 2 försök.
Fick ta bort felkoder, sedan gick den att starta.

Alla jag har pratat med har inte kunnat konstatera något specifikt fel, därför vänder jag mig till er i förhoppning om att kanske få ett svar.
Bilagor
20220107_152132.jpg
20220107_152132.jpg (2.75 MiB) Visad 3032 gånger
20220107_152129.jpg
20220107_152129.jpg (2.55 MiB) Visad 3032 gånger
20220108_145528.jpg
20220108_145528.jpg (3.28 MiB) Visad 3032 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1484135
Kanske det här viewtopic.php?f=70&t=164582&p=1455923&h ... e#p1455923

Värt at kolla om du har de nya spridarna med, de första ger sig inte helt oväntat viewtopic.php?f=70&t=150667&hilit=felkod
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1484205
@Fippelpelle, Du bör kunna se delen som visar "395" eller "103" om du öppnar huven, lyfter bort det svarta motorskyddet. Det är nog så att du ser mycket lite av de :) viewtopic.php?f=70&t=150667&hilit=felkod
av Fippelpelle
#1492629
Har haft bilen inne på Lidbil. Den tryckgivaren som jag hade bytt var fel, jag bytte högtrycksgivaren. Felet var lågtryckgivaren som satt lite längre nedanför den andra.

Har kört bilen i över 2 veckor snart o den fungerar bra. Får hålla tummarna 😁
av TNR
#1513597
Hej,

Jag har ett liknande problem på min V60 T4F 2013. Dock tror jag att det har varit flera fel för jag har fått lite andra symtom efter ändringarna.

1. Först börjad bilen gå ryckigt, upptäckte att det rök från avgasröret, samt att det luktade oförbränt bränsle.
Åtgärd: Rengöring av samtliga spridare (mycket sot och beläggning)
Resultat: Bilen går som vanligt (bra men ibland lite ryckigt).

2. Bilen går bra i ca. 2 månader, därefter händer samma sak.
Åtgärd: Byte av samtliga tändstift, tändspolar och spridare (tändstiften var slitna, tändspolarna var inget fel på visade det sig, spridarna läckte).
Resultat: Bilen startar inte alls.

3. Bilen startar inte alls.
Åtgärd: Kopplade ur högtrycksgivaren på fördelningsledningen (fuel rail) till spridarna.
Resultat: Bilen startar men dör snart därefter.

4. Bilen startar men dör ca. 5 sekunder senare.
Åtgärd: Kopplade ur högtrycksgivaren, startade bilen och kopplade in högtrycksgivaren igen.
Resultat: Det går att starta och köra bilen, men den går fortfarande ryckigt, vid gaspådrag och högre varvtal 4500 varv så går motorn ner i något slags nödläge, går mycket ryckigt. Hastigheter över 80km/h blir ett problem vid detta "nödläge". Nödläget försvinner när bilen varit avstängd ett tag.

5. Det har slutat ryka från avgasröret, ingen lukt av oförbränt bränsle. Dock måste jag koppla ur och in högtrycksgivaren varje gång jag ska åka med bilen.
Kör bilen till verkstad för felsökning, de säger att det är dåligt tryck på högtrycksidan och föreslår byte av högtryckspumpen.
Åtgärd: Jag byter högtryckspumpen.
Resultat: Felet kvarstår.

7. Felet kvarstår, bilen startar endast om jag kopplar ur högtrycksgivaren (kanske är det felet?!)
Åtgärd: Jag byter högtrycksgivaren:
Resultat: Felet kvarstår

Kan det vara så att jag har samma problem som dig @Fippelpelle?


Tack på förhand!
av Volvoold
#1514128
Måste fråga: kör ni på etanol, eller bensin? Är detta problem relaterat till drivmedel, ( just T4F) eller är det beroende på motorns hybridkonstrultion, jämfört med "vanliga" T4?

Eller har bensin-T4 också dessa problem?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1514140
Volvoold skrev: sön 02 okt 2022, 20:03 Måste fråga: kör ni på etanol, eller bensin? Är detta problem relaterat till drivmedel, ( just T4F) eller är det beroende på motorns hybridkonstrultion, jämfört med "vanliga" T4?

Eller har bensin-T4 också dessa problem?
Finns de som endast kört på 95 okt och fått problem. Just spridarna och bränslepump var för dåligt konstruerade. De flesta lär ju dock vara utbytta nu eller väldigt snart
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)