Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Islandern
#1483845
Hej,
Jag får nu ofta Batterispänning låg och att jag innan problemet hos Volvo med VOC nu inte kunde använda appen pga låg batterispänning.

Jag är lite osäker på om denna förbrukningen ligger på de stora batteriet eller de lilla som är precis under framrutan?
Tänkte tagit in och laddat det som de är problem med eftersom vi bor i lägenhet.
-Anders

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

av dannesk
#1483851
Det är stora startbatterier som har dålig kapacitet och detta behöver underhållsladdas för att hålla sig fräscht, dessa moderna bilar med bränslevärmare tar mkt batteri beroende på hur man kör. Får du ofta meddelandet så är nog batteriet slut då det tar stryck om man inte laddar det.
Gör en kapacitetstest på batteriet hos tex. Mekonomen (som gör det gratis) så ser du vilken kapacitet du har, mest troligt får du byta batteriet om det är slut.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1483854
Min, -14 med originalbatteri 20 k mil, gnällde om låg batterispänning och man unde inte ha radion igång mer än någon minut innan systemet slog av. Start/stopp funkade inte heller.
Laddade batteriet ett par nätter på rad med recond (EFB inte AGM på min manuella bil), nollställde BMS och nu har den gått ett halvår utan att larma.
Kan köra radio och bränslevärmare ganska obehindrat utan larm, typ >en halvtimme.
Användarvisningsbild
av xile
#1483859
Testa att nollställa BMS utan att ladda batteriet, det funkade för mig. Verkade som att BMSen kommit ur synk bara.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

av Islandern
#1483860
Tack alla för era inputs, uppskattas verkligen.

Ska testa att återställa BMS först.

Det här med BMS, det är bara att följa den filmen som var i tråden om att lyfta ur batteriet eller, den på 2 min?
Och, om man byter själv, det är bara att koppla loss gamla, stoppa i nya samt återställ BMS då?

Stort tack,
Anders

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av xile
#1483864
Du kan göra som i denna videon, så slipper du lyfta ur batteriet.



Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

av Lobocut
#1483956
Islandern skrev: lör 15 jan 2022, 15:12 Hej,
Jag får nu ofta Batterispänning låg och att jag innan problemet hos Volvo med VOC nu inte kunde använda appen pga låg batterispänning.

Jag är lite osäker på om denna förbrukningen ligger på de stora batteriet eller de lilla som är precis under framrutan?
Tänkte tagit in och laddat det som de är problem med eftersom vi bor i lägenhet.
-Anders

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hur gammal är bilen? Beräknad livslängd på batteriet är ca 4-5 år, allt över det är bara plus. Om bilen är över 5 år, då hade jag bytt båda batterierna, i bara förebyggande syfte. Lilla stöd batteriet kostar bara ca 800kr.
av Lobocut
#1483957
xile skrev: lör 15 jan 2022, 17:10 Testa att nollställa BMS utan att ladda batteriet, det funkade för mig. Verkade som att BMSen kommit ur synk bara.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Lurar man inte bara BMSen då, som tror att batteriet är fulladdat, när det egentligen bara är 70%?
Användarvisningsbild
av xile
#1483964
Jag vet inte exakt hur den fungerar. Men jag hade låg batteri spänning på min V60 hela tiden, det spelade ingen roll om jag körde en sträcka på 1 timma eller två timmar. När man stannade bilen så kom felmeddelandet upp ändå.

Så när jag testade reset av BMS så kom inte meddelandet upp och jag kunde köra dieselvärmaren ca 20min varje dag utan något meddelande.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

av dannesk
#1484061
Lobocut skrev:
xile skrev: lör 15 jan 2022, 17:10 Testa att nollställa BMS utan att ladda batteriet, det funkade för mig. Verkade som att BMSen kommit ur synk bara.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Lurar man inte bara BMSen då, som tror att batteriet är fulladdat, när det egentligen bara är 70%?
Man ska inte hålla på att resetta BMS om man inte bytt batteri, det man ska göra är att låta BMS räkna om laddstatusen.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]