Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1488999
Idag efter att kört 2 mil, märkte jag vid varm motor att nivån i expansionskärlet låg under max. Jag fyllde på till max vid termostatbytet och den har legat där hela tiden. När jag lossade på locket så pös det ut luft och nivån kom upp till max. Kan det vara luft fortfarande i systemet som tar "plats"? Inga läckor vad jag kan se, och nivån la sig på samma "nivå" som jag fyllde på vid kall motor. Slangen innan termostaten varm, slangen efter termostaten ljummen.. luktar inget ur expansionskärlet.
av kievY
#1489036
Ja, men nivån ska väl stiga när det blir varmt då det expanderar, inte ska väl nivån sjunka och sen återgå till normal eller är det annorlunda med turbobil?
av kievY
#1489828
@theodorkalin, @TommyP86, @x74,

Har märkt av att nivån i expansionskärlet sjunker när man kört bilen, gjorde en markering för en vecka sen när motorn var kall. Borde väl tyda på läcka, men vart vet jag inte.. ser inga fläckar direkt och om motorn går + vattenpumpen jobbar borde man se det bra tycker jag.

Sen har jag märkt att fläkten går ofta, den går när det varit varmt ute och ACn fått jobba men inte vid kallare väder. Vad styr att den ska gå igång vid kallt väder?
av S6024t
#1492113
Åk och få kylsystemet vacumsuget, bytte termostathuset på -16 d4 2,4 ,nivån blir rätt på en gång,behövs inget skvättande efteråt...
Senast redigerad av 1 S6024t, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1492127
Nivån på kylarvätskan stiger när motorn blir varm, men trycket som blir i systemet håller tillbaka nivån. Det är locket på expansionskärlet som har en ventil som ska hålla trycket på rätt nivå, c:a 0,5 bar brukar (brukade??) det vara. Är inte "riktigt hemma" på nyare modeller än, (diesel i synnerhet) men ju högre tryck det är i kylsystemet desto högre kokpunkt på kylarvätskan. Och ju varmare motorn är desto effektivare är den. Tror kokpunkten ligger på närmare 130° på dagens motorer. Därför är det viktigt att kylarlocket fungerar, lägre tryck = lägre kokpunkt = lättare att få motorn att koka i bilkön till stranden på sommaren....
av kievY
#1492138
På termostaten stod det 105 grader, så antar den öppnar då. Jag har nu kört ett par längre turer och ser ut som nivån verkar hålla sig på samma nivå, så kanske har tur att det försvunnit.

På locket till expansionskärlet står det 145 kPA vilket motsvarar 1.45 bar, antar det betyder att locket ska hålla emot det, och över det börjar det släppa på trycket så det inte blir för högt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1492184
kievY skrev:På locket till expansionskärlet står det 145 kPA vilket motsvarar 1.45 bar, antar det betyder att locket ska hålla emot det, och över det börjar det släppa på trycket så det inte blir för högt
Låter mycket, men det är säkert rätt.
av kievY
#1492213
lennarte skrev:
kievY skrev:På locket till expansionskärlet står det 145 kPA vilket motsvarar 1.45 bar, antar det betyder att locket ska hålla emot det, och över det börjar det släppa på trycket så det inte blir för högt
Låter mycket, men det är säkert rätt.
Ja det låter mycket med över 1 bar, men på locket står det 145 kPa och enligt tabell så motsvarar det 1.45 bar. Har i alla fall inte sett något läckage, termostaten öppnar vid längre turer och det blir varmt. Så kanske har luftfickorna försvunnit.. har med mig i alla fall en flaska med glykol i bagaget fall i fall.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1492246
kievY skrev:kanske har luftfickorna försvunnit
Förmodlogen.
Det var på -70 och -80-talet vanligt att det fanns luftskruvar i värmeelementen, eller i en "egen slang" därifrån på vissa bilar. Jobbade ganska mycket med Renailt 16 (en på sin tid) fantastisk bil, men tyvärr väldigt lättrostad. Den och följande "syskon" typ 4, 5, 6 hade alla samma drivsystem med med växellådan framför motorn som då satt nästan inne i kupén och kylaren lågt framför ovanför växellådan. Då kunde man lufta kylsustemet med denna slang och nippel. Ibland var nippeln avbruten, då fick man ställa bilen med framhjulen på 4-pelarlyften och hissa upp framdelen av bilen så högt så överdelen av kylaren kom över värmeelementet så funkade det också. Så säg inte att det var bättre förr..... :-D

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]