Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1492272
i min förra S60 när jag bytte kylarvätska så gick det mycket fortare att lufta av, gjorde samma sak som nu. Körde tills termostaten öppnade, efterfyllde sen låg den still.. Men klart denna har ju både turbo samt bränslevärmare så det "gömmer" sig luft lättare kanske. Vet att vissa bilar har ju avluftningsnipplar, men håller tummarna att det löst sig.
av frippe64
#1492309
kievY skrev: sön 13 mar 2022, 20:12
lennarte skrev:
kievY skrev:På locket till expansionskärlet står det 145 kPA vilket motsvarar 1.45 bar, antar det betyder att locket ska hålla emot det, och över det börjar det släppa på trycket så det inte blir för högt
Låter mycket, men det är säkert rätt.
Ja det låter mycket med över 1 bar, men på locket står det 145 kPa och enligt tabell så motsvarar det 1.45 bar. Har i alla fall inte sett något läckage, termostaten öppnar vid längre turer och det blir varmt. Så kanske har luftfickorna försvunnit.. har med mig i alla fall en flaska med glykol i bagaget fall i fall.
1 bar är ju normalt lufttryck...

Det var ju nån åtgärd på VEA med en extra slang till expansionskärlet, men den kanske inte gäller bensinare?
av kievY
#1492871
frippe64 skrev:
kievY skrev: sön 13 mar 2022, 20:12
lennarte skrev: Låter mycket, men det är säkert rätt.
Ja det låter mycket med över 1 bar, men på locket står det 145 kPa och enligt tabell så motsvarar det 1.45 bar. Har i alla fall inte sett något läckage, termostaten öppnar vid längre turer och det blir varmt. Så kanske har luftfickorna försvunnit.. har med mig i alla fall en flaska med glykol i bagaget fall i fall.
1 bar är ju normalt lufttryck...

Det var ju nån åtgärd på VEA med en extra slang till expansionskärlet, men den kanske inte gäller bensinare?
Ska bara gälla dieslar.. den slangen hos mig fattas och jag frågade Volvo efter jag bytt om det kan ha med saken och göra men det skulle inte påverka.
av kievY
#1558088
Tänkte komma med en uppdatering, såhär 1.5 år senare. Har varit frid och fröjd tills nyligen.. fyllde på spolarvätska i veckan och såg att nivån är nära min. Kollade noga när vi bilade i europa hur nivån betedde sig när det var varmt och man kört 20-30 mil i 150+ utan en minsta nivåskillnad. Och helt plötsligt ska nivån ha börjat försvinna? Förstår inte vart läckaget kan vara om jag i drygt 1.5 år och nästan 2000 mil kört utan problem till att nivån börjat sjunka.

Om det skulle vart en läcka borde det synts tidigare.. och en luftficka borde inte bara komma sådär... blir inte klok.. :-/
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]