Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1481223
Hej,

Har märkt att under 5 plusgrader så är det svårt för motorn att få upp motortemperaturen. När jag väl får upp den och kanske kör in i stan eller kör av på avfart så ser jag hur temperaturmätaren kan sjunka under "mitten".
Kör jag med bränslevärmaren är det ingen fara. Tillslut får jag upp värmen på "mitten" men det tar ju lång tid. Kör jag motorväg kanske 2 mil så är det ingen fara, men just när man kör lägre hastighet den kan ha svårt att uppnå.

Har börjat fundera om termostaten redan kan vara kass? Bilen har gått 6500 mil så det borde hålla längre tycker jag.. men beteendet tyder på termostat.

Vad tror ni det kan annars vara?
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1481224
Nu vet jag inte om det är likadan termostat på T4 som på min T5. Men jag bytte på min förra året vid 7000 mil efter liknande symptom som du beskriver.
Rekommenderar att köpa en ny vi volvo åf.
Dem har ändrat något i dem så den nya ska va bättre

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1481225
Här är bilder från när jag bytte på min.
20210220_114427.jpg
20210220_114427.jpg (91.17 KiB) Visad 3301 gånger
20210220_114423.jpg
20210220_114423.jpg (67.95 KiB) Visad 3301 gånger
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

av kievY
#1481227
Ser inte lika enkelt ut som det var på min förra S60... en del att riva ner ser det ut som.
Användarvisningsbild
av theodorkalin
#1481229
kievY skrev:Ser inte lika enkelt ut som det var på min förra S60... en del att riva ner ser det ut som.
Inte jätte mycket ändå. Av med insuget bara egentligen och tömma kylsystemet Bild tog mig ungefär 1 timma

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av x74
#1481314
Jasså det är som man misstänkte, ytterliggare ett konstruktionsfel. Jag bytade ochså min vid 6000mil (T4), den nya hade annat nummer så nån ändring måste ha gjorts. Kollade med volvo först vad de ville ha 6000kr :mad: Aldrig i h... sa jag, bytade själv på ca timmen kostnad 1200kr. Undra hur många som sitter och åker runt med fis jumna spisar numera, med tanke på att balansaxel problemen verkar inte de flesta upptäcka heller.

Min tråd: viewtopic.php?f=70&t=152827
av kievY
#1481323
@x74, Låter som det inte är omöjligt att byta själv. Är det någon packning runt insuget eller? Ditt var ju lite sotigt såg jag.. sitter sen själva termostaten med ett par skruvar och det är bara att byta?
Användarvisningsbild
av x74
#1481368
@kievY, Nej det är lätt att byta själv, packningen var den där gröna som ses på bilden och den var i fint skick så det räckte att jag gjorde noga rent där. Ja sotet är väl för det däringa avgas renings historian skulle jag tro, har iallafall inte märkt nått än på gången på motorn av det, däremot vet jag ju om att vea dieslarna sotar så det sjunger om det. Efter insuget är loss är det fyra skruvar till termostaten.
av kievY
#1481377
@x74, Märkte du skillnad när termostaten var bytt, eller först när det blev kallare? Vad kostar själva termostathuset?

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]