Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kievY
#1486558
Trots byte av termostat så vandrar temperaturmätaren. Den når 90 grader, jag saktar ner så droppar den ner. Det blåser varmt i kupén.
Idag efter 12 km körning till jobbet på 80 väg så fick jag upp mätaren, men när jag rullade in på parkeringen så droppade den ner. Öppnar huven, övre kylarslangen är kall. Stänger av motorn och öppnar locket till expansionskärlet. Inget övertryck.

Kan det vara något annat fel, eller är det att den kalla luften kyler motorn så pass mycket att termostaten inte öppnar och släpper förbi? Men då borde tempmätaren stiga fortare tycker jag?
Några idéer eller är det att acceptera att dagens motorer är som dieslar och har svårt att nå temperaturen utan hjälp?

/Kevin
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1488323
kievY skrev:Trots byte av termostat så vandrar temperaturmätaren. Den når 90 grader, jag saktar ner så droppar den ner. Det blåser varmt i kupén.
Idag efter 12 km körning till jobbet på 80 väg så fick jag upp mätaren, men när jag rullade in på parkeringen så droppade den ner. Öppnar huven, övre kylarslangen är kall. Stänger av motorn och öppnar locket till expansionskärlet. Inget övertryck.

Kan det vara något annat fel, eller är det att den kalla luften kyler motorn så pass mycket att termostaten inte öppnar och släpper förbi? Men då borde tempmätaren stiga fortare tycker jag?
Några idéer eller är det att acceptera att dagens motorer är som dieslar och har svårt att nå temperaturen utan hjälp?

/Kevin
Jag har ju t5, så det är kanske inte identiskt men nära på. Jag har verkligen inte några problem med värmen, aldrig haft. När bilen var ett år eller 2 fick jag byta termostaten pga felkod, och kort därefter fick jag vatten i kontakten till vattenpumpen så den är också bytt. Nu har ju den termostaten gått bra mkt sen dess, men det blir varmt mkt snabbt och håller sig varm även i -20.
Låter ju som du har nåt annat fel typ pump kanske? För varm, det ska den bli.
av kievY
#1488337
TommyP86 skrev:
kievY skrev:Trots byte av termostat så vandrar temperaturmätaren. Den når 90 grader, jag saktar ner så droppar den ner. Det blåser varmt i kupén.
Idag efter 12 km körning till jobbet på 80 väg så fick jag upp mätaren, men när jag rullade in på parkeringen så droppade den ner. Öppnar huven, övre kylarslangen är kall. Stänger av motorn och öppnar locket till expansionskärlet. Inget övertryck.

Kan det vara något annat fel, eller är det att den kalla luften kyler motorn så pass mycket att termostaten inte öppnar och släpper förbi? Men då borde tempmätaren stiga fortare tycker jag?
Några idéer eller är det att acceptera att dagens motorer är som dieslar och har svårt att nå temperaturen utan hjälp?

/Kevin
Jag har ju t5, så det är kanske inte identiskt men nära på. Jag har verkligen inte några problem med värmen, aldrig haft. När bilen var ett år eller 2 fick jag byta termostaten pga felkod, och kort därefter fick jag vatten i kontakten till vattenpumpen så den är också bytt. Nu har ju den termostaten gått bra mkt sen dess, men det blir varmt mkt snabbt och håller sig varm även i -20.
Låter ju som du har nåt annat fel typ pump kanske? För varm, det ska den bli.
Att vattenpumpen kan vara kass? Alltså kör jag 2-3 mil på motorväg så blir det varmt överallt så nog öppnar den. Men just vid kall väderlek, på ca 1-2 mil så "vandrar" temperaturvisaren och slangen är inte varm, trots att visaren visar 90 grader. Men om vattenpumpen är kass borde det vara ingen cirkulation alls väl?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1488373
Tycker väl det, men vad vet jag. Får testa att känna på slangen nästa gång det är svinkallt.
av kievY
#1488409
Efter 1.5 mil körning i 5 plusgrader så droppade mätaren när jag skulle parkera dvs när jag inte belastade motorn. Då hade jag fått upp mätaren till mittenstrecket när jag körde på 80 vägen kanske 1 km innan.
85DABD29-5450-4614-8294-4A7BF35409E5.jpeg
85DABD29-5450-4614-8294-4A7BF35409E5.jpeg (1.94 MiB) Visad 725 gånger
av kievY
#1488874
Kan det vara vattenpumpen som är dålig och inte cirkulerar, men då borde motorn blir överhettad tycker jag? Eller har man en luftficka? Jag kan inte se vad som kan vara fel om jag får upp temperaturmätaren, för att den ska sjunka när man saktar in.. motorn borde ju bli varmare av stå på tomgång och därmed tempen stiga tycker jag. Irriterande när nivån i expansionskärlet är bra, inget läckage. Kanske felaktig mätare? Men den reagerar förvisso..
Bra värme i kupén också, bränslevärmare fungerar och ger värme..
Konstigt att tempen inte sjunker när man kört värmaren.. bättre cirkulation på vattnet?
av kievY
#1488881
Fast, om mätaren sjunker om termostaten öppnar.. borde den inte hämta sig fort? För hos mig kan ju mätaren stå i mitten kanske 5 min då borde ju vattnet flöda genom, sen när jag saktar in för jag kör av vägen så sjunker mätaren vilket känns att den inte klarar av att.
På termostaten stod det 102 grader, om det betyder att den öppnar vid de graderna så kanske det tar lång tid.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]