Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nicdah
#1478203
När jag bytte till vinterdäck passade jag på att kolla beläggen på mig V60 D3 2018. Den har gått snart 8000 mil och jag har inte bytt några bromsbelägg ännu. Precis som andra skriver så är beläggen mer slitna bak än fram. Säkert beroende på att jag använder den adaptiva farthållaren i stort sett hela tiden. Skulle tro att det är 5-6 mm kvar bak och betydligt mer fram. Skivorna såg väldigt fina runt om. Kommer säkert få ett påpekande vid nästa service angående beläggen bak :)

/ Niclas
av Johannes1975
#1478523
Tack för alla svar. Uppskattas enormt!
Tänkte också på jag byter klossar bak och behåller fram som är ok. Blir inte det högre värden för bak vid besk.? Är det inte så fram alltid ska ha högre värde än bak eller tänker jag fel?
av Erik Å
#1478601
Bromskraften ska inte påverkas av hur tjocka beläggen är. Förutsatt att de inte har upphört att existera förstås :-D
När du bytt tar det lite tid att köra in de nya beläggen och då kan bromsverkan vara aningen sämre.. Så åk inte till bilprovningen direkt efter bytet!
Användarvisningsbild
av Robbi
#1479140
Johannes1975 skrev:Tack för alla svar. Uppskattas enormt!
Tänkte också på jag byter klossar bak och behåller fram som är ok. Blir inte det högre värden för bak vid besk.? Är det inte så fram alltid ska ha högre värde än bak eller tänker jag fel?
Ja, på min förra V90 CC fick jag byta både skivor och belägg bak efter 4000 mil. De blev spår i skivorna och de nya tog inte, så det blev skivor också. ÅF mumlade om autobroms, regnsensorn och adaptive farthållare. Jag använder alla flitigt.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]