Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannes1975
#1477327
Nån som vet det är en rimlig bedömning bromsbeläggen är slut redan vid 4000 mil?
Min PS gjorde en anmärkning på mitt serviceprotokoll - "bromsklossar bak slitna, max 200 mil till"
Jag trodde man räknade 1000mil=10% slitage på klossarna och fram slits snabbare eftersom bilen är framhjulsdriven
Har varit enda och första ägare till bilen. Togs ut december 2018
Gick igenom besk. u.a för knappt 2 mån sen

All kunskap och kommentarer uppskattas
Vill ogärna hosta upp nästan 3000:- mitt i julklappsjakten som Bilia vill ha för bytet
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1477329
Jag kommer ca 7000 mil mellan klossbyten, har gjort 2 byten på min sen jag tog ut den 2017-02.
Att bak slits mer har jag förstått har med den adaptiva farthållaren att göra, som använder dessa. Men 4000 mil låter väl i underkant...
Beställa på Autodoc eller Trodo och byta själv är inte raketforskning, bara man gör rätt med den elektroniska p-bromsen.
av KalleJ
#1477337
Johannes1975 skrev:
All kunskap och kommentarer uppskattas
Vill ogärna hosta upp nästan 3000:- mitt i julklappsjakten som Bilia vill ha för bytet
Byt inte hos Bilia då!
Halva priset hos andra aktörer.
av frippe64
#1477340
Det slits snabbare bak enl. min erfarenhet. Vår V70 har gått 5000 mil mellan bytena.

Ta en ficklampa och titta efter, du ser ju i alla fall yttre beläggen.
av dannesk
#1477342
Bytte klossarna bak på min V70 vid 7000mil och på XC60n på runt 5000mil, det är inget ovanligt beroende på hur man kört bilen. Klossarna bak är ju betydligt mindre än fram så de byts väl oftare. Bytte fram och bak själv på min XC60 för ca 1050kr för Brembo-belägg hos Trodo.se.
av Malmstroem
#1477753
Att beläggen normalt slits mer fram har ingenting att göra med om bilen är fram, bak eller fyrhjulsdriven. Det är få som bromsar och gasar samtidigt vid vanlig körning.

Bromsarna slits mer fram eftersom de utför mer arbete. Bromsar du riktigt hårt har du liten vikt på bakhjulen vilket minskar det arbete bakbromsen kan utföra. Bromsar du t.ex. riktigt hårt på en cykel kan bakhjulet mycket väl lätta från marken.

Den adaptiva farthållaren tenderar att slita mer på bakbromsen. Jag har också fått byta där efter inte alltför många tusen mil.

Gör det själv (det gjorde jag) eller byt verkstad om du tycker att din Volvohandlare är för dyr. Det är inte svårt att byta bromsbelägg.
av dannesk
#1477782
Fast bromasrna på dessa bilar slits ju mer bak och största anledningen är att beläggen är betydligt mindre, så har det varit på alla mina nyare Volvobilar.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!