Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jksweden
#1476491
Jag hade bilen V60 1,6D 2011 på verkstad för service. När motorn var varm och bilen gick ner på tomgång tändes oljetrycket. Eftersom jag hunnit köra 15 mil bort från verkstaden innan problemet visade sig så googlade jag lite och hittade någon som varit ut för motsvarande problem. Mycket riktigt oljefiltret på aktuell modell har en tapp som måste passas ner i ett hål i botten på filterhållaren. Snäpper man fast filtret i filterlocket och sedan gängar ner det på plats så är risken uppenbar att tappen inte kommer i hålet utan nedre kanten på filtret bara stukas lite. Efter byte till nytt filter så är problemet borta.

Jag har dock en fråga av nyfikenhet - tapppen i botten på filtret verkar inte ha någon kanal i sig men är försedd med en o-ring så det enda den åstadkommer är att stänga hålet i botten på filterhållaren. Är det någon som vet varför det ser ut som det gör och varför felet visar sig som det gör d.v.s. med hålet otätat, varm motor och på tomgång så får uppenbarligen inte oljetrycksmätaren rätt tryck.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]