Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dieselvolvo
#1480549
Nu vill jag ha er hjälp här, med sista rycket innan det blir batteribyte i min v60 18-classic. Ctek'en har stått på hela dagen och visar nu "fullt". Det är -14 och det varnar att värmaren inte går att starta. Överallt läser jag att man Aldrig och Inte ska nolla BMS med ett gammalt batteri i bilen pga det ena och det andra. Men nu när det ändå sjunger på sista versen, är det värt ett försök ändå?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1480552
Inte så att värmaren har låst sig av för många (3?) startförsök?
av kebabpizza
#1480559
Henkan skrev:Jag hade också problem med BMS för något år sedan. Generatorn slutade ladda 10-15 sekunder efter start. Följdfel blev förstås låg batterispänning, problem med värmare och ingen start/stopp. Jag nollade BMS och allt började funka. Senare bytte jag batteri för bilen började bråka igen och då hjälpte det inte med BMS-tricket. Köpte nytt AGM hos Biltema och det gamla EFB stod i garaget och skrattade åt mig. Jag satte det i båten som startbatteri till en 5.7 liters V8 som kräver ett kraftigt batteri och det har funkat två säsonger nu.
Volvo verkar kinkiga på batterier.
Skillnaden är väl ditt gamla batteri numera bara behöver jobba i behagliga temperaturer.
Kyla är bra när man vill skilja ett bra batteri från ett dåligt.
av Dieselvolvo
#1480566
Nollade BMS, och värmaren går. Kört en kvart, inga varningar än....får se hur de går :) den lokala Biltemabutiken hade inga 80ah hemma just nu, så jag hoppas det funkar tills de fått på lager igen.
av Dieselvolvo
#1480823
Vill passa på och fråga, Hur kommer man åt skruven som håller batteriet? Jag har en pluskabel som är i vägen, och skulle gärna vilja veta hur man får bort kabeln?
av dannesk
#1480831
Man lossar och lyfter den åt sidan så kommer man åt skruven.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1480832
Dieselvolvo skrev: tis 28 dec 2021, 20:40 Vill passa på och fråga, Hur kommer man åt skruven som håller batteriet? Jag har en pluskabel som är i vägen, och skulle gärna vilja veta hur man får bort kabeln?

Sprutar från backventilen bakom höger b[…]

Löjliga priser XC70

Precis 40/320=12.5% Skapligt lågt pås[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]