Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jofr19
#1475800
Pirelli Scorpion Verde originalmonterade vid nybilsköp 2017 xc 60 awd. Brukat den sedan ny och kört ca 3200 mil på dessa sommardäck. Upplevde obalans i oktober och plockade av vä. fram för kontroll och ev. lämna till verkstad för balansering. Upptäckte deformationer i slitbanan, upphöjningar och sprickbildning på vä fram. Kollade övriga däck och konstaterade små sprickor nere i mönsterspåren runt hela däcket på samtliga fyra.
Åker till "min" volvoverkstad och får ett bra bemötande och medhåll till att det inte ser bra ut. Dock är de skeptiska till att få det till någon form av garanti eller goodwill. Resulterar i att däcken krängs av fälgarna och skickas till Pirelli för kontroll. Svaret från Pirelli till volvoverkstaden blir (sammanfattat av mig) att skadorna inte uppstått till följd av något fabrikationsfel och att det inte är tal om någon ersättning på grund av ålder.
Efter att jag kontaktat Pirelli på egen hand och fått svar konstaterar jag utifrån deras svar att däcken inte lämpar sig för körning på grusväg ens i mindre omfattning, som i mitt fall, då mindre stenar ger upphov till sprickbildning som i sin tur blottlägger metalltrådarna som av väta rostar och förvärrar skadan. Detta är ovanligt men händer uppenbarligen vid normalt användande pga tunn och mjuk gummiblandning i denna däcksorten.
Slutsats är att om man vill undvika sprickbildning i sina Pirelli Scorpion Verde ska man inte åka grusväg alls pga tunn och mjuk gummiblandning och byta däck innan man kört ca 3200 mil som jag gjort med dessa.
Efter lite sökningar på nätet kan man konstatera att fler haft problem.
Det blir inte nya pirellidäck till våren.
av Recharged
#1475833
Var med om samma gällande Pirelli P Zero-däck för ett par år sen. Små sprickor återfanns dock på däckets profil men däckets slitbana hade klackar som ett resultat av söndriga cords. Jag var andra ägare på bilen och mycket riktigt hade den inte endast körts på asfalt.

Har endast haft positiva erfarenheter av Pirelli P Zero samt deras tidigare version av Scorpion Zero (pre Verde) både när det gäller prestanda och hållbarhet. Nu var det däremot ett bra tag sen jag körde Pirelli men för mig höll de långt många fler mil än förväntat.
av Kruthus
#1488937
klacken skrev: tor 25 nov 2021, 20:47 4 år och 3200mil är väl helt ok
Fyra år, men inte för så lite som 3200 mil. Mina goodyear har säkert rullat 10000 mil på 6 år och jag får lätt ut en säsong till.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1488945
Bara att köra en extra inspektion på sina verde nu i vår då... Sjukt, "inte lämpar sig ens i mindre omfattning" :x Finns detta ens utmärkt på däcken, typ "No Gravel"?

Undra just hur många som annars aldrig kör grusväg men som nu under covid tagit några turer för vandring där enda vägen dit är grus, rätt många. Inte undra på att däckverkstaden jag anlitade mitt i obygden för att ta ut och plugga från en skruv som satt sig sa att de hade ovanligt mycket att göra även om det förvisso var under dessa omständigheter
Användarvisningsbild
av x74
#1488987
Perra83 skrev:Samma med P7 Cinturato, rena dyngan!!
Kan helt hålla med, fattar inte att volvo monterade denna dynga till däck totalt värdelösa. Hade dessa original montera på min v60 -14 2 säsonger sedan försvann slitbanan. Det gick tom att hitta skarven i däcket :-/ Volvo hade mage att köra reklam slogan då kommer jag ihåg "Vi som byggde din bil vet vilka däck som passar" hehe :-D Vilken nonsens till reklam mao så kan man inte lita på de som byggde bilen, men det har vi ju nu sett flera prov på från volvo.
av Lockis
#1489088
Kruthus skrev:
klacken skrev: tor 25 nov 2021, 20:47 4 år och 3200mil är väl helt ok
Fyra år, men inte för så lite som 3200 mil. Mina goodyear har säkert rullat 10000 mil på 6 år och jag får lätt ut en säsong till.
10.000 mil på en uppsättning däck låter föga troligt... Jag brukar räkna runt 3000 mil på en uppsättning däck idag. Men jag skyr Pirelli som pesten. Har bara dåliga erfarenheter.

Försöker köra Michelin eller Nokian.
av MThorsen
#1489221
Samma här på ett par P7, sprickor nere i mönsterspåren. Förvisso är däcken från 2016 men ändå. Att inte kunna köra på grusväg med ett däck som ska vara lite mellanmjölk låter sisådär. Däcken ifråga har tillräckligt med mönster för att säljas vidare (billigt) men innebär det en säkerhetsrisk blir det att lämna dem på ÅVC.

Det enda positiva jag kan säga är att de verka hålla länge. I övrigt, dålig komfort, högt rullmotstånd, känns inte överdrivet sportiga heller.

Inför kommande säsong sitter det Goodyear asymetric 5 på fälgarna. Med förhoppning om en än trevligare bil. :)

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]