Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av panth0n
#1475458
Tjena!
Felsöker en bekants V60 2011 D3 som börjat låsa dörrarna stup i kvarten. Felet yttrar sig likt att låsknappen på förarsidan trycks ner väldigt fort många gånger. Detta kommer och går, men ett par gånger i minuten oavsett om nyckel är i närheten eller inte har vi märkt. Har kollat säkringar till samtliga dörrmoduler, inga avbrunna där.

Felkoder jag fått ut ur Vida:
PDM-B12E323 Front Lock Switch - Interior - General Signal Failures - Signal stuck low
CEM-U001012 Medium Speed CAN Communication Bus - General Electric Failures - Circuit short to battery

Det jag reagerar på är att samtliga dörrar inkl. baggagelucka låser sig. Skulle en felande PDM kunna åstadkomma att låsa alla dörrar? Finns ju inte ens en låsknapp på passagerardörren... Låter mer som att andra felkoden är intressant?

Tacksam för alla svar :-)
av panth0n
#1475470
fjohan82 skrev: tis 23 nov 2021, 19:27 Kollat kablar mellan kaross och förardörr?
Nej, dessa är ej kollade. Lär plocka av förardörren i dagarna och kolla dessa. Börjar misstänka kabelbrott alt jordfel någonstans på förarsidan (gissningsvis i kabelstammen mellan dörr och karross som du skrev) istället. Kan nämligen individuellt låsa upp passagerardörr i VIDA, men så fort jag individuellt låser förardörr börjar bilen "spam-låsa" alla dörrar.
av panth0n
#1476285
Båda dörrar avplockade fram. Inga kabelbrott i stammarna, skönt det. Eller inte? ;-)

Pluggar man ur PDM's säkring (som förvisso inte är avbrunnen) under handskfacket försvinner både PDM-B12E323 och CEM-U001012, och ersätts med 2st andra ganska självklara: DDM och DIM tappar kontakt med PDM. Kunde ej konstatera att bilen höll på att låsa sig efter säkring till PDM drogs. Börjar undra om det inte är fel på PDM alt jordfel nånstans mellan PDM och chassi. Jordpunkterna under passagerarstolen var inga fel på...
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]