Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1474461
Har kikat på en V60 som ligger en bra bit ifrån där jag bor. I annonsen står det att det finns ett vinande ljud från motorrumet.

Vad jag läst mig till så är balansaxlarna ett känt problem på dessa motorer.

Är det endast ett tråkigt läte eller kan det skada motorn på lång sikt?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

#1474469
De flesta verkar gå många tusen mil innan det händer något allvarligt, men det finns exempel på bilar där balansaxlarna havererat med motorhaveri som följd.

Jag hade ställt mig frågan varför är inte detta åtgärdat på en bil med 8000 mil på mätaren. Brukar täckas av maskinskadeförsäkringen om inte annan garanti finns.
Byte av axelpaket kostar omkring 15k varav 1/3 är materiel. Majoriteten av bilarna blir tysta efter byte men en del blir det inte.
Mer info och ljud i den här tråden: viewtopic.php?p=1264849#p1264849
#1474474
Ja det är lite lurt att det inte är återgärdat. Finns det några andra delar som kan vara dåliga när det viner i motorutrymmet?

Försäljaren verkar inte ha någon aning alls, men tänker att det är mest logiskt med tanke på att många har strul med det.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

#1474516
I tråden jag länkade till så var det ju en som fick bytat AC-kompressor av en volvoverkstad innan han själv lyckades googla fram vad som var fel. Så ja, finns antagligen ljud som skulle kunna misstas som annat än balansaxlarna.

Nä, de flesta bilägare är väl kanske inte speciellt intresserade av sånt här och förväntar sig väl mest felfria bilar, speciellt med nyare årsmodeller som knappt rullat något.
#1474524
Cotag skrev:I tråden jag länkade till så var det ju en som fick bytat AC-kompressor av en volvoverkstad innan han själv lyckades googla fram vad som var fel. Så ja, finns antagligen ljud som skulle kunna misstas som annat än balansaxlarna.

Nä, de flesta bilägare är väl kanske inte speciellt intresserade av sånt här och förväntar sig väl mest felfria bilar, speciellt med nyare årsmodeller som knappt rullat något.
Jo, så är det. Tack för svar! Bild

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]