Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1471174
XC60 D4, -17

Läser i instruktionsboken gällande Bränsledriven extravärmare* att:
"Volvo rekommenderar att den bränsledrivna extravärmaren stängs av vid korta körsträckor"

Hur definierar volvo "korta körsträckor"? Jag kör ofta sträckor som understiger 10 km innan jag vrider av nyckeln. Borde jag stänga av den bränsledrivna extravärmaren?
#1471189
Jag kör ofta korta sträckor med min XC60 D4 AWD my17 med värmaren på Auto, jag stödladdar batteriet och har inte haft några problem med värmaren under de 5år jag haft bilen mer än att jag fått bytt batteriet.
#1471227
Volvonorr skrev:Jag har möjlighet att stödladda batteriet, vilket låter som en god idé.

Är det någon som uppfattar Volvos uppmaning (att stänga av vid korta körsträckor) som för att förhindra igensotning av värmaren snarare än att hålla batterinivån hög?
Det är nog kanske för igensotningen primärt men det drar ju mkt batteri också. Iom att jag låter min gå länge morgon/kväll när man åker till/från jobbet så är igensotning inget problem och jag stödladdar batteriet typ varje eller varannan vecka över någon natt ifall det behövs.
#1471608
Har nu stängt av automatisk bränslevärmare (off) och kommer att istället sikta på att försöka att köra en ordentlig förvärmningscykel innan start (20-30 min).

Jag antar att det inte är något problem att efter 15 minuters bränslevärmare sätta sig i bilen och köra till sin destination? Värmaren bör gå under tiden, även om det inte är den "automatiska värmaren", någon som vet?
#1471637
Volvonorr skrev:Har nu stängt av automatisk bränslevärmare (off) och kommer att istället sikta på att försöka att köra en ordentlig förvärmningscykel innan start (20-30 min).

Jag antar att det inte är något problem att efter 15 minuters bränslevärmare sätta sig i bilen och köra till sin destination? Värmaren bör gå under tiden, även om det inte är den "automatiska värmaren", någon som vet?
Värmaren kommer stänga av sig när du stänger av bilen vid destinationen eller när max driftstid är uppnådd typ 50 min. Jag har alltid min på ON så kommer bilen alltid bli varm oavsett kortkörningar snabbare när man missat att förstarta den. Det är bara att se till att köra värmaren längre tid ibland så den bränner ur (villet jag ofta gör på morgonen) samt att ladda batteriet ibland. Inget problem än med min efter dryga 5år jag haft den.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]