Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470929
Pärlan, en XC60 från 2015, har gjort mig påmind om att det nu är dags för service.

Skönheten är en 2015 års XC60 D4 AWD som gått hiskeliga 20.500 mil. Runt 2500 mil sedan senaste servicen då kamrem byttes.

Var kan man hitta ett serviceschema?

Tankarna har ju varit att lämna in den på en service och då även passa på att serva växellådan och eventuellt Haldex. Jag tycker förvisso att den växlar bra, om än inte 110% perfekt när den är kall.

Men, med det sagt, nu ska jag serva en släktings D4 AWD med samma miltal och då blir det en enkel service, oljebyte och allmän kontroll, och nu har jag såklart börjat fundera på att göra detsamma på den egna bilen och därmed spara både tid och pengar. I synnerhet om man kan göra allt på en och samma gång när man ändå är därunder och smutsar ned sig.

Jag är hyggligt bilintresserad och servar generellt bilarna själv om det gäller enklare saker.

Hur hade ni andra resonerat? Bilen lär gå fyra-fem år till i vår ägo så något andrahandsvärde att bevara tänker jag mig inte att det finns.
#1471023
Lådan är väl annars bara att mäta hur mycket man tappar ur och fylla på med lika mycket som jag förstått det. Har fått prisförslag från några där jag bor och de vill ha 4000kr+ för detta utan sköljning :sick: Kommer göra det själv i senvintern ;-)

viewtopic.php?p=1470439#p1470439
#1471081
Ska du engagera dig i oljebyte på lådan så anliga någon som kan spola lådan med filtreringaggregat. Rengöra och byta oljan i Haldexen gör du rätt enkelt själv, gjorde det på min XC60 my17 och farsans V70 my16 i somras. Se nedan bild på hur filtret såg ut på min efter 5900mil, farsan såg lika ut som gått lite mer än min.

Hur har bilen servats tidigare, har den servats på Volvo ÅF så den har de nya mjukvarorna till automatlådan och i övrigt? Det har kommit rätt många uppdateringar till min bil sedan jag köpte den 2017. 2ggr till automatlådan och 3ggr till mediasystemet som löst lite problem.
Bilagor
IMG_2585.JPG
IMG_2585.JPG (2.9 MiB) Visad 964 gånger
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]