Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gregersew
#1470448
Halloj har en v60 d4 2015 med vea motorn
har som alla andra haft problem med egr kylaren.
byttes på garanti 2017 och sen vid en service kommer inte ihåg om det var 2019 eller 2020 men när volvo gjorde uppgradering på programvaran då tändes motorlampa samma dag tillbaks till volvo och felsökning gjordes, felkod för dåligt flöde var det och fick pris på byte egr men gjorde inte nått byte då utan testade att köra då det inte var så länge sen den byttes tyckte jag.
Kändes som programvaran var känsligare för luftflödesavkänning efter uppgraderingen. Men ivf så gick det bra tills maj i år. då kom lampan tillbaks. läste då att det gick att göra rent dom och körde på det då. Sot nå så in i h-e. men fick bort mycket tyckte jag, räckte till sep sen kom lampan igen. Och då började jag titta vad en ny kostar 4600kr skulle volvo ha. Började kolla på laga & bildelsbasen. Hitta på en som hade gått bara drygt 100mil för 2125kr. då säger demia att den jag hittade på skulle inte passa min bil fast på bilderna jag såg så såg den precis ut som min. han sa att dom hade gjort om dom men han kom inte ihåg exakt vad som var sklinnad och tar aldrig in den jag hade i min motor sa han för den är så dålig. Men jag köpte ändå
Och började riva isär och började jämföra och är det en ganska stor skillnad på lamellerna i dom. Verkar som dom nya har dom förbättrat flödet och även riktat luften i dom. Den ny passar utmärkt och har kört utan problem i ca 1mån nu. Få se längre tid vad som händer.

Är det nån annan som tänkt på skillnaderna eller vet nått om det ?
newegr.jpg
newegr.jpg (2.61 MiB) Visad 764 gånger
oldegr.jpg
oldegr.jpg (2.31 MiB) Visad 764 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1470454
Vad jag tror mig förstått efter att läst runt lite på engelskpråkiga forum är att man kan se skillnad på vissa uppgraderade versioner utvändigt. Vad som skiljer kommer jag inte ihåg.
Vid mjukvaruupdateringen du skriver om så fick du troligen också ett nytt slangset som gör att kylaren går lite varmare för att motverka invändig kondens.

Troligen har min tidiga VEA rullat 20 000 mil nu med original EGR-ventil/kyl, peppar, peppar, tvi, tvi...

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]