Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CAVT
#1470121
Hej

Jag hade Bosch till en peugeot och de fungerade bra i flera år men till en V50 och Golf tog de inte riktigt bra från början, så jag köpte original till dessa och de fungerade perfekt. Någon som vet vad som är bäst till xc60?

Mvh CAVT
#1470127
Ren ruta (polerad eller waxad) som gäller, då funkar t.o.m Biltemas. Annars se om du kan köpa 2cm kortare blad så får du lite mer tryck mot rutan. Beror lite på hur framrutan är konstruerad med.
Valeo, Champion och Denso har funkat bra med. Kör på Denckermann nu och de funkar bra första året iaf.
#1470128
Ok tack för svar! Jag kör i automattvätt så alla blad tar sämre när första regnet kommer, pga av vaxet från automaten kanske? Men det blir bra sen.
Det var detta med längden jag märkte med Bosch till min V50, de va något längre än original.

Mvh CAVT
#1470143
Jag har kört både Volvos (Valeo) och Bosch Twin till mina senaste Volvos och de funkar lika bra, brukar hålla i ca 3 år på mina bilar och byter alltid torkare om man byter rutan. Köpte senast 2st uppsättningar Bosch Twin (då de är billigare än Volvos) på Trodo till båda bilarna och en sats kostar typ 250-300kr.
#1470160
Fanns ju en tråd för någon månad sedan där man bara bytte gummit på Volvos torkare. Något att tänka på kanske.

Kör sedan februari 2020 på wipers egna och de håller bra än. Dock vet jag ej hur de klarar ”normal” körning då jag ofta håller bilen och dess rutor rena. Har köpt hem bosch twin som antagligen byts i vinter om jag gissar rätt ;-)
#1470224
Jag brukar alltid förespråka Valeo med märkesspecifka fästen, det blir fler och fler universalfästen på marknaden tycker jag, med stora fula adaptrar för att sedan passa på armarna.
#1470246
MartinS skrev:Jag brukar alltid förespråka Valeo med märkesspecifka fästen, det blir fler och fler universalfästen på marknaden tycker jag, med stora fula adaptrar för att sedan passa på armarna.
Valeo, Volvo och Bosch Aerotwin är rätt lika i prestanda och samtliga har modellanpassade utan multiclip-fäste så bland dessa är väl endast priset avgörande. Skulle aldrig köpa torkare multiclip-fäste vilket blir sjukt fult.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]