Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1468026
AC:en på min XC60 tappade trycket under ca 6 månader. Väldigt långsamt, den blev sämre och sämre.
Anmälde detta först till mitt försäkringsbolag Trygg-hansa som maskinskada. Upptäckte att jag inte kunde välja Bilia som rekommenderad verkstad. Prata med en skadehandläggare, hon sa att det kommer inte bli något större problem, men om det uppstår diskussion om kostnad så kan det bli problem.

Har en personlig tekniker som jag tycker är bra hos Bilia. Jag bokade in service + fix av AC:en. Han gjorde en felsökning och konstaterade läckage i kondensorn. Sen började tjafset. Trygg-hansa vill att han skulle använda en begagnad del osv.osv. Sen efter 2 dagar verkade de komma överens. Han bytte kondensorn och fyllde på allt enligt alla regler. Han sa att det var yttre påverkan förmodligen ett stenskott.

Sen när han ringer mig säger han att min självrisk är på 8000:-. Kollar med Trygg-hansa för typ 3:e gången då anser de att bilden är för dålig och att de kan inte se stenskottet. Är de riktiga, på bilden ser man vätska från läckage sprayen. Nä det räcker visst inte, de vill se hålet. Jag sa till dem att hålet är mikroskopiskt, hur ska man kunna fota det om man inte har mikroskop eller proffsgrejor. Jag försöker, men de hävdar att där hålet är så brukar det inte utsättas för stenskott. Frågade handläggaren om hur kondensorn har gått sönder, fick inget svar. Blev helt galen, sa till honom att jag kan skicka kondensorn till dem. Ska nog faan gör det.

Sen innan jag la på sa jag till honom att jag kommer flytta alla min 5 försäkringar som jag hos dem. Vad har hänt med Trygg-hansa, jävla snåla jävlar.

Har ni något tips på hur man ska övertyga dem att det är ett stenskott? Om det går på vagnskada så blir det 3000:- i stället för 8000:-
Senast redigerad av 2 mblom, redigerad totalt 0 gång.
#1468035
Hur ska någon ens tipsa ifrågan om att övertyga försäkringsbolaget baserat på denna text. Du har inte beskrivit var skadan är eller visat bild på skadans position baserat på öppningarna i fronten så man inte ens kan bedömma det.

Om man inte kan se stenskottet eller skadans placering då är det ju svårt att motivera att det är ett stenskott och "förmodligen ett stenskott" är ju vagt. Fota väldigt små stenskott brukar väl inte vara några problem ens med en vettig mobil. De har nog hört många konstiga och ologiska förklaringar om hur saker inträffat så kan man bara sakligt beskriva att skadans placering är i linje med typ stensprut i fronten osv. bör det kanske gå men som sagt inga bilder så tips är svårt att ge.
Vanligvis så brukar väl kondensorbyte pga långvarigt läckage tas på maskinskadan iom att ingen direkt skada/händelseförlopp kan påvisas som vid en vagnskada t.e.x att man kör över/på en sten och skadar tråget, fronten eller liknande. Det är väl grundkraven på en sådan skada, plötsligt händelse som kan tidsbestämmas.
#1468042
@dannesk, Nu är jag inte mekaniker och inte auktoriserad ac tekniker/kyltekniker. Vilket min servicetekniker är. Han hävdar att det är självklart är en yttre påverkan, hur skulle det annars kunna ha gått hål på 4 år. Hålet måste vara grymt litet om det fortfarande är tryck efter 6-8 månader minst. Han har aldrig varit med om en ett försäkringsbolag som har krånglat så. Vad skulle han tjäna på att ljuga, det är inte verkstaden runt hörnet vi pratat om. Han hade flera regler/papper att följa enligt lag hur man tömmer och fyller på ett system. Det är klart att kondensorn är utsatt, kan ju inte bygga in den skulle fungerar väldigt dåligt då. Det finns ett foto som visar var hans spårvätska kommer ut från kondensorn när han har trycksatt den under högt tryck. Om det var en utmattningsskada skulle väl godset spricka och det läcka ut väldigt mycket på kort tid.

Jag kollade på kondensor och kunde inte se hålet. Måste ha ett jävligt bra kamera med makro. Det är konstaterat att det är ett hål där. kanske något konstigt djur som har borrat sig ut.
Senast redigerad av 1 mblom, redigerad totalt 0 gånger.
#1468048
@mblom
Är inte frågan om att ljuga utan att påvisa uppkomst av skada av yttre händelse, har du haft många duster med FB om samma sak iom att du inte varit med om annat bolag som krånglar så. Du visar fortfarande ingen bild på skadan så man ens kan få en uppfattning var skadan sitter. Skadan kan ju tom sitta på baksidan eller helt dold bakom stöten iom du inte ens kan beskriva var den sitter.

Det verkar som att ni inte kan visuellt eller skriftligt kan påvisa att skadan har eller kan uppstå via stenskott och papper på hur man tömmer/fyller systemet är irrelevant.
Det behöver inte vara en utmattningsskada utan kan vara ett tillverkningsfel i kondensor (materialfel ifrån tillverkningen) som tex. ett mikroskopisk pora/försvagning i materialet som med tiden gett sig men var OK under provtryckning och under ett antal år, detta är absolut inget ovanligt. Tvivlar på att röntgen och ultraljudstester utförta för att leta defekter och tjocklek i kondensorn utförts i fabrik, allt kan gå sönder utan att det haft en mekanisk smäll som orsakat det.
Om det är ett materialfel ska det inte gå på vagnskadan utan det ska gå på maskinskadan som innefattas av detta problem. Det behöver inte vara en spricka om det är en utmattningsskada och varför är det självklart om man inte ens kan se hålet, kan likaväl vara som jag skrev en porositet i materialet. Är det en plötslig mekanisk skada som penetrerat/försvagat trycksatt detalj bör trycket försvinna fortare än 6-mån och bara för man är kyltekniker på Bilia tror jag inte att man automatiskt är facit och hur kan han påvisa att det självklart är yttre påverkan, har tester gjorts så det inte är försvagning inifrån materialet (porositet) om nu inte ens skadan kan ses visuellt?
Jag jobbar själv inom industrin sedan många år och ansvarar över inköp av bl.a. tryckkärl som inkluderar provtryckning, röntgen, ultraljud och andra typer av provning.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
#1468057
@dannesk, Jag har ingen bild, det har min mekaniker och försäkringsbolaget. Har aldrig haft större problem med försäkringsbolag tidigare. Tycker inte bevisbördan ligger på mig som kund. Det var faktiskt Trygg-hansa som tog upp det att det förmodligen är ett stenskott. Har kört ganska mycket på grusvägar i norra Sverige. Den sitter inte på baksidan, utan jag litar på min mekaniker, han har bytt ett antal kondensorer. Han visade mig hur utsatta de var i verkstaden på andra bilar. Jag kan skicka kondensorn till dem, så kan de kolla själva. Grejen är att de inte ens litar på Bilia som är en av Sveriges största återförsäljare m.m. Min mekaniker har tagit emot Volvo bilar från Mekonomen som inte har kunnat fixa dem. Mekonomen är en av Trygg-hansas rekommenderade verkstäder. Det tog 2 dagar dessutom för de att godkänna allt. Tycker inte man ska använda en begagnad kondensor, det kommer drabba mig som kund senare.

Största sannolikheten är att det är ett stenskott och det är det de borde går på, annars tycker jag att de ska bevisa det för mig. Skillnad om det var kompressorn.

Men visst vill de inte köra goodwill, så flyttar jag mina försäkringar och de slipper en intäkt på ca 15-20 tusen om året.

Edit: Det är inte jag som har haft duster med försäkringsbolag, utan mekanikern har inte haft något sådant krångel tidigare förrän nu.
Senast redigerad av 1 mblom, redigerad totalt 0 gånger.
#1468063
@mblom, Varför tar du inte reda på var skadan sitter så du kan beskriva detta? Vagnskadan ersätter yttreskadgörelse om detta kan påvisas vilket ni inte verkat kunnat göra av beskrivningen, så ja du har bevisbördan om man inte kan se skadan eller ens kan tidsbestämma skadan inom någolunda tid när/hur den kan ha hänt. Varför ska FB köra Goodwill på självrisken när man inte kan påvisa vagnskada, dom tar det ju på maskinskadan som andra bolag också skulle gjort. Ang. användandet av beggad kondensor så håller jag med denna bör vara en ny om man ändå byter (med alla dess kostnader) iom att det kan vara svårt att säkerställa ett den beggade är helt OK.

Skulle personligen inte heller lita på Bilia baserat på vad man läsa i detta forum och hört av andra, finns väl mer än en anledning att Volvo sagt upp avtalet med just dom och inga andra auktoriserade ÅF.
#1468068
@dannesk, Lägger ner detta, du håller på försäkringsbolaget. Jag kan inte exakt säga vad skadan sitter, såg snabbt kondensorn och det verkar sitta en bit upp på vänster kant (kanske mitten). Har som sagt ingen bild nu. Vi ?? ska jag som kund bevisa vad en skada sitter på en kondensor, tjena. Det är ungefär som att jag skulle bevisa varför en IP67 klassad robotgräsklippare tar in vatten, har råkat ut för det. Vi konsumenter har ett viss skydd, hur fan skulle det se ut om all bevisbörda ligger på oss. Det var inte jag som felsökte. Den mekaniker på Bilia som jag har är den bästa hittills som jag har haft under alla år som jag har servat mina bilar. Den först som gör och kollar det man säger åt honom att göra. Bilia har fått nytt avtal med Volvo om att sälja bilar, verkstadsdelen kan jag inte säga något om. Ja du, man kanske kan tillmötesgå sina trogna kunder eller så skiter man i dem. Problemet är att folk oftast inte orkar byta. Jag har bytt så många banker m.m. Om de inte kan ta hand om sina kunder då drar jag. Det är jag som betalar dem.
Senast redigerad av 1 mblom, redigerad totalt 0 gånger.
#1468134
@mblom,
Är helt opartisk i det jag läser/bedömmer i det du skriver så kan inte du eller din mekaniker fortfarande inte precisiera ens var skadan sitter fysiskt i inlägget.
Sitter skadan på kondensorn dold innanför en panel så är det en omöjlighet att det kan vara ett stenskott, det måste du förstå själv. Hur kan din mekaniker utesluta materialfel, om denna skada inte ens inpekteras och påvisas vara utifrån med makro (vilken inte är ett problem med en modern telefon/kamera, har fotat små, små porer i aluminium med min telefon) eller liknande och skadan syns som fysisk skada utifrån är det väl inget problem??
FB har ingen skyldighet att gå på alla luddiga påståenden (vet inte i detta fall iom att inget kan preseneteras) som inte kan motiveras eller förklaras/bevisas vilken är en fördel för oss alla andra premiebetalare, och ja jag har ett flertal sakförsäkringar hos TH och hos LF och det är nog dessa två bolag som jag personligen anser är bäst på kundbemötande av det jag haft.
Och förövrigt iom att du inte läst på om konsumentskydd så har du som konsument bevisbördan på ursprungligt fel ifrån 6månader ifrån ny produkt om nu inte varan har den frivilliga produktgarantin ifrån tillverkare/säljare på typ 1-2 eller 3 år. Vid en vagnskada måste du kunna bevisa att en skada skett vid ett specifikt tillfälle och tidpunkt vilket är rätt enkelt vid en skada vid krock osv. i detta fall kan ni inte påvisa en vagnskada och då faller det under motorskadegarantin vilket du fått OK på.
Läs på lite juridik och bolagets försäkringsvillkor (som du redan accepterat iom att du betalar försäkringen) så inser du att allt du personligen tror du har "rätt i" inte alltid överrenstämmer med dina rättigheter som kund, mkt vanligt hos konsumenter.
Over and out och hoppas det går din väg i detta fallet men oavsett vilket bolag så möter du nog samma frågeställningar i framtiden. Om du inte är nöjd så överklaga ärendet till bolaget och försäkringsnämnden enl. deras rutin.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...