av mblom - fre 08 okt 2021, 16:34
- fre 08 okt 2021, 16:34
#1468026
AC:en på min XC60 tappade trycket under ca 6 månader. Väldigt långsamt, den blev sämre och sämre.
Anmälde detta först till mitt försäkringsbolag Trygg-hansa som maskinskada. Upptäckte att jag inte kunde välja Bilia som rekommenderad verkstad. Prata med en skadehandläggare, hon sa att det kommer inte bli något större problem, men om det uppstår diskussion om kostnad så kan det bli problem.
Har en personlig tekniker som jag tycker är bra hos Bilia. Jag bokade in service + fix av AC:en. Han gjorde en felsökning och konstaterade läckage i kondensorn. Sen började tjafset. Trygg-hansa vill att han skulle använda en begagnad del osv.osv. Sen efter 2 dagar verkade de komma överens. Han bytte kondensorn och fyllde på allt enligt alla regler. Han sa att det var yttre påverkan förmodligen ett stenskott.
Sen när han ringer mig säger han att min självrisk är på 8000:-. Kollar med Trygg-hansa för typ 3:e gången då anser de att bilden är för dålig och att de kan inte se stenskottet. Är de riktiga, på bilden ser man vätska från läckage sprayen. Nä det räcker visst inte, de vill se hålet. Jag sa till dem att hålet är mikroskopiskt, hur ska man kunna fota det om man inte har mikroskop eller proffsgrejor. Jag försöker, men de hävdar att där hålet är så brukar det inte utsättas för stenskott. Frågade handläggaren om hur kondensorn har gått sönder, fick inget svar. Blev helt galen, sa till honom att jag kan skicka kondensorn till dem. Ska nog faan gör det.
Sen innan jag la på sa jag till honom att jag kommer flytta alla min 5 försäkringar som jag hos dem. Vad har hänt med Trygg-hansa, jävla snåla jävlar.
Har ni något tips på hur man ska övertyga dem att det är ett stenskott? Om det går på vagnskada så blir det 3000:- i stället för 8000:-
Anmälde detta först till mitt försäkringsbolag Trygg-hansa som maskinskada. Upptäckte att jag inte kunde välja Bilia som rekommenderad verkstad. Prata med en skadehandläggare, hon sa att det kommer inte bli något större problem, men om det uppstår diskussion om kostnad så kan det bli problem.
Har en personlig tekniker som jag tycker är bra hos Bilia. Jag bokade in service + fix av AC:en. Han gjorde en felsökning och konstaterade läckage i kondensorn. Sen började tjafset. Trygg-hansa vill att han skulle använda en begagnad del osv.osv. Sen efter 2 dagar verkade de komma överens. Han bytte kondensorn och fyllde på allt enligt alla regler. Han sa att det var yttre påverkan förmodligen ett stenskott.
Sen när han ringer mig säger han att min självrisk är på 8000:-. Kollar med Trygg-hansa för typ 3:e gången då anser de att bilden är för dålig och att de kan inte se stenskottet. Är de riktiga, på bilden ser man vätska från läckage sprayen. Nä det räcker visst inte, de vill se hålet. Jag sa till dem att hålet är mikroskopiskt, hur ska man kunna fota det om man inte har mikroskop eller proffsgrejor. Jag försöker, men de hävdar att där hålet är så brukar det inte utsättas för stenskott. Frågade handläggaren om hur kondensorn har gått sönder, fick inget svar. Blev helt galen, sa till honom att jag kan skicka kondensorn till dem. Ska nog faan gör det.
Sen innan jag la på sa jag till honom att jag kommer flytta alla min 5 försäkringar som jag hos dem. Vad har hänt med Trygg-hansa, jävla snåla jävlar.
Har ni något tips på hur man ska övertyga dem att det är ett stenskott? Om det går på vagnskada så blir det 3000:- i stället för 8000:-
Senast redigerad av 2 mblom, redigerad totalt 0 gång.