- tor 07 okt 2021, 10:21
#1467809
Hej Forumet!
Har en V60 D2 2014-modell som har börjat tuta av sig själv oavsett om tändningen är på eller avstängd.
Tutandet är inte "alarm"-tutande, utan extremt sporadiska korta tut till konstant tutande. Nästan som att bilen snackar morsekod och ibland så hänger det sig helt. Det kan liksom vara:
"tut..... tuttututu..... tuuuuuuututuutuu.....TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT". Det är alltså ingen som helst regelbundenhet. Just nu är han väldigt inne på att blåsa signalhornet konstant, men igår på verkstaden så varierade han sig lite.
Jag har haft hjälp av en som kunde skruva och titta lite på det (Mekaniker i 40 år, men inte Volvo Cars) och har mätt resistans och volt från signalhornen i sig, och provat byta relä. Efter han satte i relät till aircondition (sa han) så funkade tutan normalt i ca 15min, så började den tuta igen. Aircondition med gamla tutrelät fungerar helt utmärkt. Han som hjälpte mig har mätt med multimeter och kan inte hitta några fel från själva signalhornen och upp till relä i alla fall.
Undrar egentligen om någon hört om något liknande på samma bilmodell? Jag har läst en tråd här inne som var en V70 -09, men osäker på om de har samma typ av ratt/system för att tuta.
Det enda jag/vi inte har gjort hitills är att demontera rattnavet och titta där. Jag har skruvat en del bil själv men airbag gör mig alltid ganska nervös... Har ringt runt till div. bilverkstäder i området där jag bor, och ingen har egentligen tid att se på bilen innan den ska in för att säljas - så då får jag eventuellt sälja bilen utan fungerande (eller lite väl fungerande) signalhorn.
En Volvoverkstad jag pratade med snackade om "stödbatteriet" - men jag trodde inte det kunde ha inverkning på själva tutan? Startbatteriet är relativt nytt och funkar bra. Jag får t.ex. skruvat på uppvärmning av bilen via VOC.
Har en V60 D2 2014-modell som har börjat tuta av sig själv oavsett om tändningen är på eller avstängd.
Tutandet är inte "alarm"-tutande, utan extremt sporadiska korta tut till konstant tutande. Nästan som att bilen snackar morsekod och ibland så hänger det sig helt. Det kan liksom vara:
"tut..... tuttututu..... tuuuuuuututuutuu.....TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT". Det är alltså ingen som helst regelbundenhet. Just nu är han väldigt inne på att blåsa signalhornet konstant, men igår på verkstaden så varierade han sig lite.
Jag har haft hjälp av en som kunde skruva och titta lite på det (Mekaniker i 40 år, men inte Volvo Cars) och har mätt resistans och volt från signalhornen i sig, och provat byta relä. Efter han satte i relät till aircondition (sa han) så funkade tutan normalt i ca 15min, så började den tuta igen. Aircondition med gamla tutrelät fungerar helt utmärkt. Han som hjälpte mig har mätt med multimeter och kan inte hitta några fel från själva signalhornen och upp till relä i alla fall.
Undrar egentligen om någon hört om något liknande på samma bilmodell? Jag har läst en tråd här inne som var en V70 -09, men osäker på om de har samma typ av ratt/system för att tuta.
Det enda jag/vi inte har gjort hitills är att demontera rattnavet och titta där. Jag har skruvat en del bil själv men airbag gör mig alltid ganska nervös... Har ringt runt till div. bilverkstäder i området där jag bor, och ingen har egentligen tid att se på bilen innan den ska in för att säljas - så då får jag eventuellt sälja bilen utan fungerande (eller lite väl fungerande) signalhorn.
En Volvoverkstad jag pratade med snackade om "stödbatteriet" - men jag trodde inte det kunde ha inverkning på själva tutan? Startbatteriet är relativt nytt och funkar bra. Jag får t.ex. skruvat på uppvärmning av bilen via VOC.