Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1465655
Hej.

Bilen det gäller är en S60 D4 2014 181 hk.

Av och till får jag upp "Sotfilter fullt" . Ibland uppenbarar sig också "Motorservice erfodras".
När Sotfilter fullt uppenbarar sig ensamt går bilen som normalt.
När både "Sotfilter fullt" och "Motorservice erfodras" uppenbarar sig samtidigt blir bilen orkeslös.
Men MOTORLAMPAN lyser inte. Nollar jag felkoderna går bilen som normalt igen.

Kör jag bilen i sportläge så kommer inte felmeddelandena upp överhuvudtaget. Detta får mig att tro att det är en givare som ger fel värden eller att jag har något elfel.

När jag läser ut felkoderna kommer följande upp.


ECU

P2009(00)= Intake manifold air control actuator, bank1-circut low
(Mina tankar) Enligt en annan tråd med samma felkod hade personen i den tråden tagit loss och monterat tillbaka kontakten på virveldämparmotorn. Efter detta blev han av med felkoden.

P2463(00)= Diesel particulate filter restricted.
( Mina tankar) Hade filtert varit tätt hade inte bilen gått normalt efter nollning av felkoder. Kan vara sensor som får fel tryckvärden in. Har kontrollerat slangarna.


P0672(00)= Glowplug cylinder 2 circut malfanction.
(Mina tankar) Skal ohmmäta kablar. Kan vara att glödstiftet är slut, men borde inte skapa några utmaningar annat än i kallt väder. men här tar jag gärna emot tips!

CEM
U0301(41) = Softwere incompatibility
(Mina tankar) Har ingen aning, men har sett att någon uppdatering kan ge denna felkod. Bilen är orginal och har inte varit trimmad tidigare.


Jag misstänker ju att det inte är fel på både sensorer, virveldämparmotorn och fullt partikelfilter.
Men önskar input i felsökningen.

Så har ni några ideer eller tankar så är det bara och dela med sig. Jag sätter pris på allt.
#1465678
Yes Cotag. Det gör den. Ligger på litern/100 mil. Hade hoppats på och få den till och inte fela och bara fylla olja. Behöver ha den rullandes 6 månader till. Har beställt en xc40 P8. Men jävligt irriterande och behöva stoppa för att radera felkoder när man glömmer och lägga i sportläge när man rullar ut från parkeringen.

I övrigt var Buurts tråd väldigt nyttig med flera bra inlägg ifrån flera av er :). Så tack för det
#1465974
Efter att har kontrollerat slangar till sensor åkte jag en längre sträcka samtidigt som jag övervakade mängden sot och tryckskillnad. Det som är märkligt är att nivån sot når 0 gram, för att efter några minuter hoppa upp till runt 30 gram. Temperaturen går upp på filtret och mängden sot minskar kontinuerligt. Samma sak går i cykler.

Är det någon som vet om det är något mer än sensorn som mäter tryckskillnaden före och efter DPF-filtret som är med och ger varningen "Sotfilter fullt"? Min tanke är fortfarande att filtret inte är fullt då bilen går bra efter nollning av felkoder
Screenshot_20210926-150905.jpg
Nästan 0 gram
Screenshot_20210926-150905.jpg (81.23 KiB) Visad 6123 gånger
Screenshot_20210926-151747.jpg
Screenshot_20210926-151747.jpg (82.26 KiB) Visad 6123 gånger
Och så hoppar det upp en bra bit över 30 gram
Screenshot_20210926-151802.jpg
Screenshot_20210926-151802.jpg (85.57 KiB) Visad 6123 gånger

Några idéer här?
#1466020
Vi hade uppe i buurts tråd att det finns fuktion i VIDA att regenerera DPF stillastående och att resetta adaption DPF.
Kan kanske vara värt att testa om du har någon i närheten med vida/dice. Hur som helst handlar det väl tyvärr bara om tillfällig symptombehandling med den oljeförbrukningen.
#1471185
Då e frågan om det e färdigt. Övertryck i ventilkåpan och låter som en tändkulemotor när man tar bort oljepåfyllningslocket. Drar nu 1 liter på 60 mil.
Spänd på om jag kommer hem till Nyköping härifrån Oslo när jag går på frivecka.

Inte sett detta med övertryck på VEA tidigare. Vet ju att vevhusventilationen var ett problem på gamla 5:an.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]