Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frebor72
#1465614
Hej

Jag började leta efter en tvåhjulsdriven XC70 men gled istället in på XC60. Runt 8-9000 mil och 2015 var målet. Och där blev jag förvånad. Det verkar som att XC60 generellt är billigare. Vad beror det på?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1465619
Mindre bagage ja, men inte litet. Tror det är hypen att ska ha stort bagage, som man kör runt tomt med som håller priset uppe ;-) XC60 är väl ändå europas populäraste suv? Hur som är jag toknöjd med vår och XC70 gick bort då jag tycker den börjar se daterad ut och mindre modern, samt så klart för oss onödigt stor.

Se om du kan klämma in en en motor som ej är 181 hk i både XC60 och XC70, eller se till att ha maskinskada långt framöver. Vissa har åkt på en renovering på dessa
Användarvisningsbild
av MartinS
#1465623
Tillgång och efterfrågan…. Jag tror det finns en avsevärt större tillgång av xc60 fwd än xc70 fwd av de årsmodellerna.
av frebor72
#1465625
Bra förklaringar!

Av dem som jag ser verkar XC70 väldigt populär bland jägare, hundägare och andra som ör mycket ute i skogen. XC60:n verkar mer vara poppis i stan
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1465628
@frebor72, Ja kollar man när man kör runt i landet så är det ju flest XC70:s norröver, här i Sydsverige ökar antalet mer ute på landet, skulle spontant säga att norr om Karlstad så ökar de på och flera av dessa har ju extraljus på och antar att de har fyrhjulsdrift i många fall med. En XC60 passar nog flest antal köpare och ser väl lite snyggare ut för fler skulle jag tro och många vill ju gärna ha en slags suv idag dessutom. Tycker den vi har är en fröjd att sätta sig i, alldeles rätt höjd på den samt bekväm på alla tänkbara sätt. Lått att lasta med.

Haft lite koll sedan köpet förra vintern och ingen av modellerna har ju tappat värde och de verkar säljas snabbt med. Kan väl tycka att det är trist att många XC60 är just svarta eller vita dock då jag ej uppskattar de färgerna speciellt mycket
Användarvisningsbild
av MartinS
#1465707
Det jag uppskattar med XC60 kontra XC70 är att det inte understyr frenetiskt i varenda kurva :) Men jag sitter bättre i xc70.
av berrabus
#1465803
MartinS skrev:Det jag uppskattar med XC60 kontra XC70 är att det inte understyr frenetiskt i varenda kurva :)
Har själv inte upplevt att XC70 är speciellt understyrd. Har en sport om det nu spelar roll.
av kimdyre
#1470977

Micce1980 skrev:Se om du kan klämma in en en motor som ej är 181 hk i både XC60 och XC70 ....
...fordi D4 181 hk ar en dårlig motor, som ikke kan rekommanderes?
(Beklager stavefejl. Svensk ar inte mit modersmål)

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]