berrabus skrev: ↑tis 26 okt 2021, 14:52
kimdyre skrev:
Micce1980 skrev:Se om du kan klämma in en en motor som ej är 181 hk i både XC60 och XC70 ....
...fordi D4 181 hk ar en dårlig motor, som ikke kan rekommanderes?
(Beklager stavefejl. Svensk ar inte mit modersmål)
Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Det är fel att säga att D4 181hk är en dålig motor. Detta då det finns 2 olika beroende på om bilen är 2WD eller AWD.
Ja 181hk 2WD har en del problem medans 181hk AWD är mer pålitlig och beprövad.
Helt rätt, det är skillnad på motorerna. Är väl medveten om VEA:s (181 hk FWD) diverse problem och de är fler än på den äldre (181 hk AWD). Generellt sett.
Sen får man inte glömma av att de som skrivit här angående sina VEA-problem är folk som fått just; problem. Sett till hur populära bilar med motorn är så ska man inte glömma av hur många som går problemfritt. Trots att forumet ger en annan bild.
Vår 181 hk AWD (31,000 mil och rullar fortfarande) var mer problematisk än vår 181 FWD (32,000 mil) hittills. Det är i alla fall så jag uppfattat det när växellådan vid 13,000 mil började smälla (trots kompletta spolningar och adaptioner) och gjorde så tills försäljning, diesellukt i kupén, generatorn lade av vid 15,000 mil och sedan drack den väldigt mycket olja. FWD:n har servats, besiktigats och körts (ta i trä). Vår första FWD kördes endast i 10,000 mil, från 5-15,000 mil men även den utan problem. FWD:n är definitivt en mer modern motor jämfört med AWD:n (8-stegad växellåda, modernare prestanda, lägre förbrukning etc).
AWD:n är mer pålitlig och beprövad som berrabus säger. Är dessutom motorljud viktigt, då har AWD:n med sin 2,5 liters 5-cylindriga motor lite mer att säga till om. För- och nackdelar helt enkelt.