Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
#1471107
kimdyre skrev:
Micce1980 skrev:Se om du kan klämma in en en motor som ej är 181 hk i både XC60 och XC70 ....
...fordi D4 181 hk ar en dårlig motor, som ikke kan rekommanderes?
(Beklager stavefejl. Svensk ar inte mit modersmål)

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Det är fel att säga att D4 181hk är en dålig motor. Detta då det finns 2 olika beroende på om bilen är 2WD eller AWD.
Ja 181hk 2WD har en del problem medans 181hk AWD är mer pålitlig och beprövad.
av S65D
#1471115
berrabus skrev: tis 26 okt 2021, 14:52
kimdyre skrev:
Micce1980 skrev:Se om du kan klämma in en en motor som ej är 181 hk i både XC60 och XC70 ....
...fordi D4 181 hk ar en dårlig motor, som ikke kan rekommanderes?
(Beklager stavefejl. Svensk ar inte mit modersmål)

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Det är fel att säga att D4 181hk är en dålig motor. Detta då det finns 2 olika beroende på om bilen är 2WD eller AWD.
Ja 181hk 2WD har en del problem medans 181hk AWD är mer pålitlig och beprövad.
Helt rätt, det är skillnad på motorerna. Är väl medveten om VEA:s (181 hk FWD) diverse problem och de är fler än på den äldre (181 hk AWD). Generellt sett.

Sen får man inte glömma av att de som skrivit här angående sina VEA-problem är folk som fått just; problem. Sett till hur populära bilar med motorn är så ska man inte glömma av hur många som går problemfritt. Trots att forumet ger en annan bild.

Vår 181 hk AWD (31,000 mil och rullar fortfarande) var mer problematisk än vår 181 FWD (32,000 mil) hittills. Det är i alla fall så jag uppfattat det när växellådan vid 13,000 mil började smälla (trots kompletta spolningar och adaptioner) och gjorde så tills försäljning, diesellukt i kupén, generatorn lade av vid 15,000 mil och sedan drack den väldigt mycket olja. FWD:n har servats, besiktigats och körts (ta i trä). Vår första FWD kördes endast i 10,000 mil, från 5-15,000 mil men även den utan problem. FWD:n är definitivt en mer modern motor jämfört med AWD:n (8-stegad växellåda, modernare prestanda, lägre förbrukning etc).

AWD:n är mer pålitlig och beprövad som berrabus säger. Är dessutom motorljud viktigt, då har AWD:n med sin 2,5 liters 5-cylindriga motor lite mer att säga till om. För- och nackdelar helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1471121
Ok, det har jag missat eller glömt att det är 181hk fwd ;-) Helt rätt, ett forum är ju för de intresserade eller för de med problem, många är de som bara rullar eller inte drar mer olja en en helt vanlig motor för 20 år sedan.

Det är dock synt att Volvo inte står för dessa kostnader oftast, märkligt nog kommer vissa igenom och andra inte. De andra får återförsäljarna ta på som min på konsumentköplagen eller så hade försäkringen tagit det annars vilket jag anser vara tokfel då det är en konstruktionsmiss.

Men ändå, jag är så nöjd med min och efter åtgärden är den helt problemfri och fantastisk att köra. Den har förvisso polestars proramvaran så lådan lirar fint och de 200 kusarna levererar på bra.

Sen att den i det närmaste stannat upp i värdeminskningen är ju trevligt med, än så länge en bra bilaffär :)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen