Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
#1464154
Jag har köpt en Volvo V60 T4F.
Bilen har en fantastisk mjuk karaktär och om man trycker på gasen har den pulver också. Den drar mellan 0,7 till 0,8 lit/mil i staden och ännu mindre på landsvägen.
Såg nu att kamremmen skall bytas efter 18.000 mil. När jag tittar där kamremmen suttit på de bilar jag ägt förut ser jag inte någon kamrem alls på denna. Tydligen sitter remmen mer dolt, dvs det är mycket mer att plocka bort innan man kommer fram till remmen. Därför har jag följande frågor:

- Är det någon som vet vad det kostar att byta på verkstad?
- Är det svårt att byta själv?
- Kan någon enkelt beskriva hur man byter?
#1464194
@linnar, Jo då, den stitter där :-) viewtopic.php?t=159241
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1464196
Köp en Haynes Reparationshandbok för v60. Den kommer du ha nytta av. Många moment som ska lira vid kamremsbyte.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1464208
När jag slår in min bil, en T3 -14) på Mekonomen anger de ca 6 100 kr. T3/T4 är väl i princip samma motor. Spontant känns det som att märkesverkstaden inte borde vara särskilt mycket dyrare....
#1464214
Volvo har ju lägre priser på bilar äldre än 6 år så det kan vara värt att kolla upp.
#1464249
GLIZ skrev:Köp en Haynes Reparationshandbok för v60. Den kommer du ha nytta av. Många moment som ska lira vid kamremsbyte.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ja, det skall jag göra. Det har jag gjort till alla andra bilar jag haft.
Förr i tiden åkte man till Bil o Truck och köpte den del av Volvos originalreparationshandbok man behövde för tillfället. Kostade 2kr per sida. Det var bättre för...
#1464265
Jag har gjort beskrivning här i nån tråd.
I stora drag, du behöver en sats mothåll/låsning, finns på ebay/amazon.
Annars är det som vanligt. Vevaxelremskivan saknar krysskil, så utan mothållen osv är det knappt görbart, även om någon smed säkert fått till det ändå.
#1464269
TommyP86 skrev:Jag har gjort beskrivning här i nån tråd.
I stora drag, du behöver en sats mothåll/låsning, finns på ebay/amazon.
Annars är det som vanligt. Vevaxelremskivan saknar krysskil, så utan mothållen osv är det knappt görbart, även om någon smed säkert fått till det ändå.
TACK!
Ja, det blir nog ändå till att lämna in den för då får man garanti på jobbet.
Jag har under alla år gjort allt själv på mina bilar men började så smått lämna bort jobben när en högre ålder började möta mig med stormsteg,
Gör dock fortfarande vissa jobb själv som bromsbackbyte, skivbyte, bromsokbyte, byte av bussningar mm.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]