Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1468061
Rådlös skrev:Ett "svårt" område. Var sätter man gränserna?
Före kineserna och Ford var ju allt som hette Volvo -Volvo, eller?
Volvo Penta var ju Volvo men båtmotorer. Men egna båtmotorer var nog en ganska liten del av Volvo Penta. Det var inköpta i huvudsak amerikanska motorer. Men det fanns några modeller som byggde på en motor från Peugeot, som i sin tur var en konstruktion från det engelska Perkins. Det var alltså en dieselmotor som var väl beprövad och fanns i många olika fordon. Från traktorer till båtar. Alltså inte bara Volvo, men den lär ha funnits i en mindre lastbil, Volvo L 425 kan den ha hetat?
Jag vet att jag bläddrade i någon Teknikens Värld på 80 - 90-talet och där visade dom hur det köptes och samarbetades med motorer av varandra och även ägarstrukturer. Det var en härva redan då.
Jo, så är det men i detta fall gäller det Volvocars motorfabrik i Skövde och motorer avsedda för personbilar.
Jag såg i just Teknikens Värld för en herrans massa år sedan att Renault skrivit kontrakt med Volvo värt 20 miljarder kronor sam handlade om att Volvo skulle tillverka Renaults 2 liters motorer. Idag kan jag inte hitta något om det längre så jag kan inte ange en källa och då är det ingen idé att ens påstå att det är sant. Det skulle finnas en presshistorik sida på nätet där man skulle kunna läsa alla pressmeddelanden långt tillbaka i tiden. Nu finns inte det då får man hålla tillgodo med det som finns.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]