Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463630
Har vid service rengörning och rengörning av egr kylare även bytt ventilkåps packning då den verkar ha läck olja där ifrån !
Och nu efter ca 750 mil körning har det börjat droppa och bli pölar under bilen !
Jag fick upp i info displayen olje larm att stanna omgåede och fylla på 0.5 liter olja när vi var ute i helgen

Har hissat upp bilen på en en lyft och tagit bort has skyddet och inneskärm på höger sida för att se ordentligt och höger sida är blöt av olja
Verkar vara samma fel som denna tråd viewtopic.php?t=121446
Där mycket stämmer även på min bil samma fel symptom
Och turbo röret under som går vid olje tråget är blött samt hela höger sidan har det droppat ner på fram axel balken presis som andra med verkar har haft samma typ av läcka
då det retur röret som går till olje kylningen är blöt och rinner ner olja ifrån.

I den andra tråden har någon skrivit att på D5 finns ert typfel där packningen på returloppet från turbo läcker. Där finns modifierad packning att köpa
Är det samma på en D4 VEA ?
Och dom packningar tätningar i tråden som är bytta vilka är det någon som har koll på det ?
Har även läst om kamaxel tätning dvs packbox samt vevaxel tätning att dom kan börja läcka !
Är det någom som har koll på vilka packningar och tätningar det är som behövs föt att åtgärda detta ?
Har kamaxel packbox samt vevaxel packbox och kamrem hemma

Är jätte nöjd med bilen annars är går snålt och perfekt vid lång resor m.m
#1463641
Haft samma fel på min D4 VEA 2016. packboxen vevaxeln otät höger sida. Oljepöl på uppfarten. Fixat med maskinskadeförsäkringen vid ca 9000 mil.
#1463712
På Min V40CC D2 MY16 jag hade förut läckte det i packboxarna vid veven, på båda sidor. Upptäckte det när den var ett halvår gammal så det gick på garantin.
#1463797
Får hoppas att maskinskade försäkringen täcker detta fel då vet inte hur Läsnföräkringar är gällande detta med motorfel som detta har aldrig behövt använda dom !
Och kontakta Volvo verkstad för att lömna in bilen men det lär väl ta tid att få den lagad troligtvis.
#1465086
Har nu haft min bil inne hos Volvo i Kalmar och det är vevaxel tätningen samt kamaxel täck locken som läcker !
Men då jag skall ta detta på min Bilförsäkring motorskade föräkring tänkte jag och då det är en självrisk på 7000kr vilket är ok för att få det ur värden tänkte jag men inte !
Nu anse volvo att det är 2 olika fel oberonede av varandra så dom kräver 2 självrisker tot 14000kr
Vilket får mig att se rött då den mekaniker som tittat på bilen med sa att detta är ett vanligt fel på dessa VEA motorer
Varför kan man inte då ta detta som en skada kan man tycka för mig är det det den läcker olja som ett såll
Nej Volvo Lijas i kalmar skade reglereare för motor skador ger jag inte mycket för dvs om det skulle vara en själrisk spelar ju inte Volvo någon roll dom fakturerar ju försäkringsbolaget ändå dom förlorar ju inte på detta !
Nej nu låmnar jag bilen istället till en icke volvo verkstad och lagar den för under 1 självrisk dvs 7000kr
Tyvärr är detta min sista Volvo kommer aldrig mer köpa en Volvo tyvärr då dom hanterar det såhär.
Nä nu blir det Leasing av annat bilmärke denna Volvo V60 D4 skall säljas efter reparation snarast möjligt.
#1465092
Jag förstår din besvikelse, men det är ju läcker ju faktiskt på två av varandra oberoende ställen. Jag tycker det är bra för försäkringstagarna som kollektiv att inte skadereglerarna "fixar och trixar" med skadorna för att det skall "rymmas inom försäkringen", det finns försäkringsvillkor att förhålla sig till och för min del är jag glad att de efterlevs.
#1465101
Volvohandlaren kommer att få förklara för försäkringbolaget vad de gör. Det är inte lätt att få igenom felaktiga reparationer. Försäkringsbolaget står bara för det som gäller enligt försäkringsvillkoren. Så om du vill vara upprörd på någon -- var upprörd på försäkringsbolaget. Volvohandlaren har små möjligheter att göra något. Försäkringsbolaget kommer att se vad som gjorts på fakturan som skickas till dem.

Om allt täcktes av försäkringen skulle den bli väldigt dyr. Jag kan också tycka att det är bra att försäkringsvillkoren följs för alla -- och att det förhoppningsvis ger rimligare försäkringskostnad.

När det gäller leasing så kommer du att hålla dig till bilar som i princip alltid är under 3 år gamla. Om det blir fel på en privatköpt Volvo under första 3 åren så brukar det inte kosta mycket att få den reparerad. De få fel jag haft på nya Volvo har alltid täckts av konsumentköplagen.

Det står dig naturligtvis fritt att byta märke. Hoppas att du blir nöjdare med nästa bil.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]