Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
#1463071
Hej!

Hade bilen på service för en tid sedan och då fick jag "bra att veta/tips att passa på att byta samtidigt" avseende både belägg och skivor runt om. Prismässigt låg det på ca 10 000 kr. Frånsett priset (man verkar kunna köpa en sats med belägg och skivor från typ Zimmermann/Brembo för 3 500 kr och sedan kostar väl bytet några få tusenlappar, typ 2-3?) börjar man fundera på hur jag som lekman ska veta när det är dags att byta. Teknikern trodde jag skulle komma högst 1000 mil på befintliga och då är dem ju i så fall i princip slut. Han uppskattade tjockleken på beläggen till 5 mm.

Tjockleken på beläggen: Är det rätt att man mäter tjockleken på det jag ritat streck på bilden? Då verkar det väl rimligt att de är ca 5 mm. Hur tjocka är nya? Då borde man bara kunna hålla koll på det själv och när det går ner till typ 2-3 mm så byter man? Och visst, då kan man väl fundera på att byta om några tusen mil, har kört 10 000 mil på befintliga.

Skick på bromsskiva: Dem är ju inte rostiga och inga vibrationer (peppar peppar...). Rostkant finns ju men är det dags att byta? Måste man hålla koll på tjockleken på skivan också och vad händer om den blir för tunn?

skivabak.jpg
skivabak.jpg (155.06 KiB) Visad 1134 gånger
hfram.jpg
hfram.jpg (78.61 KiB) Visad 1134 gånger
hbak.jpg
hbak.jpg (90.15 KiB) Visad 1134 gånger
av Lobocut
#1463075
berrabus skrev: fre 10 sep 2021, 20:31 Jag hade inte bytt varken skiva eller belägg baserat p ådet jag ser på bilderna.

Kolla beläggen igen om ett halvår.
Skivorna är slut, och bör bytas. En skiva är förbrukad när ca 2 mm är borta. Syns tydlig "läpp" på både innerkant och ytterkanten.
av Lobocut
#1463078
specos skrev: fre 10 sep 2021, 20:03 Hej!

Hade bilen på service för en tid sedan och då fick jag "bra att veta/tips att passa på att byta samtidigt" avseende både belägg och skivor runt om. Prismässigt låg det på ca 10 000 kr. Frånsett priset (man verkar kunna köpa en sats med belägg och skivor från typ Zimmermann/Brembo för 3 500 kr och sedan kostar väl bytet några få tusenlappar, typ 2-3?) börjar man fundera på hur jag som lekman ska veta när det är dags att byta. Teknikern trodde jag skulle komma högst 1000 mil på befintliga och då är dem ju i så fall i princip slut. Han uppskattade tjockleken på beläggen till 5 mm.

Tjockleken på beläggen: Är det rätt att man mäter tjockleken på det jag ritat streck på bilden? Då verkar det väl rimligt att de är ca 5 mm. Hur tjocka är nya? Då borde man bara kunna hålla koll på det själv och när det går ner till typ 2-3 mm så byter man? Och visst, då kan man väl fundera på att byta om några tusen mil, har kört 10 000 mil på befintliga.

Skick på bromsskiva: Dem är ju inte rostiga och inga vibrationer (peppar peppar...). Rostkant finns ju men är det dags att byta? Måste man hålla koll på tjockleken på skivan också och vad händer om den blir för tunn?


skivabak.jpg

hfram.jpg

hbak.jpg
Dom skivorna ska man byta, dels för att dom är rostiga, men även för att dom anses förbrukade när slitytan har slitits ner med ca 2 mm. Man ser tydlig att du har en "läpp" på både inner kant och ytter kant.

Klossarna ser inte så farliga ut, men eftersom du måste byta skivor, då byter man alltid klossar också.
av specos
#1463085
Intressant! Skivorna har jag tyckt var fräscha men det är flest åsikter om att de ska bytas snarare än beläggen. Vad händer då om jag kör med för tunna skivor? Slår de sig lättare, klarar inte beläggen av att nypa om dem? För rostkanten i sig antar jag inte inte är något problem mer än att den visar att skivorna blivit tunnare(?).
av berrabus
#1463092
specos skrev:Intressant! Skivorna har jag tyckt var fräscha men det är flest åsikter om att de ska bytas snarare än beläggen. Vad händer då om jag kör med för tunna skivor? Slår de sig lättare, klarar inte beläggen av att nypa om dem? För rostkanten i sig antar jag inte inte är något problem mer än att den visar att skivorna blivit tunnare(?).
Inte riktigt flest åsikter :)
1 person hade bytt
2st hade inte bytt
1st hade bytt till våren. Oklart vad som hade bytts då

75% hade alltså inte bytt ngt nu iallafall :)
av Lobocut
#1463098
Många subjektiva åsikter här... Och många har inte aning om vad dom pratar om.

"When brake discs are brand new, they come at a thickness that is determined by the manufacturer. This is decided in the engineering phase of vehicle production, with the constant friction from the brake pads and the forces and heat exerted on the brake discs taken into account. It is recommended that you get your brake discs changed when they reach the minimum thickness that is determined by the manufacturer of the vehicle."

Med andra ord, det är mer vetenskap än tyckande bakom när man ska byta bromsskivor. Och ca 2 mm är det för dom flesta tillverkarna.

Bromsskivorna ska bytas.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]