- fre 10 sep 2021, 20:03
#1463071
Hej!
Hade bilen på service för en tid sedan och då fick jag "bra att veta/tips att passa på att byta samtidigt" avseende både belägg och skivor runt om. Prismässigt låg det på ca 10 000 kr. Frånsett priset (man verkar kunna köpa en sats med belägg och skivor från typ Zimmermann/Brembo för 3 500 kr och sedan kostar väl bytet några få tusenlappar, typ 2-3?) börjar man fundera på hur jag som lekman ska veta när det är dags att byta. Teknikern trodde jag skulle komma högst 1000 mil på befintliga och då är dem ju i så fall i princip slut. Han uppskattade tjockleken på beläggen till 5 mm.
Tjockleken på beläggen: Är det rätt att man mäter tjockleken på det jag ritat streck på bilden? Då verkar det väl rimligt att de är ca 5 mm. Hur tjocka är nya? Då borde man bara kunna hålla koll på det själv och när det går ner till typ 2-3 mm så byter man? Och visst, då kan man väl fundera på att byta om några tusen mil, har kört 10 000 mil på befintliga.
Skick på bromsskiva: Dem är ju inte rostiga och inga vibrationer (peppar peppar...). Rostkant finns ju men är det dags att byta? Måste man hålla koll på tjockleken på skivan också och vad händer om den blir för tunn?
Hade bilen på service för en tid sedan och då fick jag "bra att veta/tips att passa på att byta samtidigt" avseende både belägg och skivor runt om. Prismässigt låg det på ca 10 000 kr. Frånsett priset (man verkar kunna köpa en sats med belägg och skivor från typ Zimmermann/Brembo för 3 500 kr och sedan kostar väl bytet några få tusenlappar, typ 2-3?) börjar man fundera på hur jag som lekman ska veta när det är dags att byta. Teknikern trodde jag skulle komma högst 1000 mil på befintliga och då är dem ju i så fall i princip slut. Han uppskattade tjockleken på beläggen till 5 mm.
Tjockleken på beläggen: Är det rätt att man mäter tjockleken på det jag ritat streck på bilden? Då verkar det väl rimligt att de är ca 5 mm. Hur tjocka är nya? Då borde man bara kunna hålla koll på det själv och när det går ner till typ 2-3 mm så byter man? Och visst, då kan man väl fundera på att byta om några tusen mil, har kört 10 000 mil på befintliga.
Skick på bromsskiva: Dem är ju inte rostiga och inga vibrationer (peppar peppar...). Rostkant finns ju men är det dags att byta? Måste man hålla koll på tjockleken på skivan också och vad händer om den blir för tunn?