Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1462819
Jag skulle vilja ha erfarenheter av att äga/köra en V60 T3 med automatlåda, geartronic, ej den gamla powershiftlådan. Det är en VEA-motor i de sista årsmodellerna vad jag förstår, UTAN balansaxlar.

Bränsleförbrukning, ev problem mm, tas tacksamt emot. :-)

Gärna också lite vanliga problem med V60/S60.
#1462825
Har en V60 T3 -18, och upplever inga problem öht med själva motorn eller växellådan etc. Bilen har visserligen bara gått 6000 mil och fyller 4 i slutet av oktober, så det kanske är för tidigt att prata om problem.

Bränsleförbrukningen är ca 0,6-0,7 på landsväg och 0,9-1,0 i stadstrafik. Förbrukningen beror mycket på hur mjukt man gasar som på alla bilar.

Har haft problem med vindbrus på förarsidan som ännu inte är löst.
#1462841
Jag har också en V60 T3 2018 med automatlåda som köptes begagnad för knappt ett år sedan. Vid normal körning tycker jag att bilen är förvånansvärt pigg. Vid omkörningar skulle man kunna ha lite mer kraft, men det är väl vad man kan förvänta sig av en motor på 152 hk.

Min körning består mest av lite längre körningar, sällan någon stadskörning. Genomsnittsförbrukningen ligger på strax under 0,7 liter/mil. Något högre på vintern när man använder bränslevärmaren.

Jag har inte haft några problem med bilen hittills.
#1462866
Har en T4a som är i princip samma motor. Bilen har snart passerat 6000 mil och inte haft några problem med den. Har snart ägt den i 1 år. Tycker den fungerar bra, går att köra snålt vid längre turer men i stadskörning så vill den gärna ha bränsle. Ligger på 0.75, kört den som lägst på 0.65 vid långkörning (mycket 80-90 väg). På vintern har den som mest tagit 0.85 när det varit kallt, mycket värmare och ca 1 mil till jobbet.

Har 190 hk så den flyttar på sig helt ok så kan inte klaga på kraften vid omkörningar.
#1462946
Har en V60 T3 -17. Växellådan är skön, känns som att den växlar mjukare än min gamla V60 CC D3 -17. Förbrukning är väl ok, 0.65 landsväg och 0.9-1.1 i Stockholmstrafik. Motorn låter fint när man varvar den (kan dock bero på Polestar avgas). Tycker inte den har några som helst problem med ork, så länge man kör under 120km/h.

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]