Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1462702
Hej,

Kör till vardags en BMW X1 diesel 3-4 mil om dagen vid hämtning/lämning av barn och övriga vardagsbestyr. Frun kör en XC90 D5 2016 som vi även har för långturer med hela familjen (2 vuxna, 3 barn och hund).
Min tanke var att åtminstone en av bilarna skulle kunna gå på mestadels el och i så fall byta ut X1:an mot t e x en V60 D5 eller D6. Budget max 250k.
Är det värt en chansning på en beggad eller ska man sikta på nytt eller rentav ren el?
#1462705
Nu svär jag lite.... men varför inte kika på en Mazda MX30 (el) ? påstås gå runt 20mil/laddning, går att få loss netto för 250k, alternativt privatleasing från 2.5k/mån (plus alla övriga kostnader..).
Så har du möjlighet att ladda hemma borde en sån kunna vara rätt OK.
Hur den är att åka i samt plats för barn & fritidsaktiviteter har jag ingen aning om... (lite udda bakdörrar dock)
/M
#1465769
Tack för tipset, den ser dock lite trång ut när barnen och hunden ska med. MG har ju också lanserat en motsvarande modell. Fördelen med laddhybrid är ju också att man kommer ju en bra bit på bränsle.

Ni som har V60 Twin Engine, hur är batterikapaciteten och räckvidden nu efter några år och ett antal mil på mätaren?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1465770
Att "räkna hem" en äldre X1 som redan tagit merparten av sin värdeminskning tror jag inte man gör med en hybrid. Så det måste ske av andra orsaker. Vilket är fine, bara man inte lurar sig själv att bytet blir "gratis" för att man sänker drivmedelskostnaden. Realistiskt sett kommer hybriden dra kanske 0.3l/mil överslaget på ett år vilket innebär att du sänker drivmedelskostnaden mot en diesel X1 med kanske 10.000kr på ett år om vi räknar 1500 mil.

Jag hade inte köpt en V60TE eller V60D6 för 250k utan snarare en Passat GTE eller 330e. Båda dessa är en generation nyare hybrider vilket märks i hur de hanterar övergången el/bensindrift. Volvons stora fördel mot dessa två är å andra sidan att den är fyrhjulsdriven vilket kan ha betydelse lite beroende på var man bor.
#1467456
Tack för era kommentarer, jag har insett att jag inte kan räkna hem kostnaden även om drivmedelspriserna drar iväg ännu mer..
Hur som helst, jag bestämde mig för att dels rädda världen på egen hand och dels fylla på bekvämlighets och feelgood-kontot: Hittade en V60 D5 TE R-Design 2017 med bra spec och fick i stort sett pengarna tillbaka på BMW:n så jag slog till!
Kan nu antingen glida runt på el eller också höra morret från D5:an :-)

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]