Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457677
fjohan82 skrev: fre 06 aug 2021, 20:41
Behöver dock komplettera med de där byglarna för klossarna fram, står inte att de ingår. Någon som vet om man brukar få lägga till det?
Man brukar återanvända byglarna fram(om dom inte rostat sönder/gått av.
fjohan82 skrev: fre 06 aug 2021, 20:41 En annan fundering: Vad kostar komplett byte hos Volvo? Kan inte vara billigt...
såg en lista på ett ungefär men bara byte av bromsbelägg "bak" skulle det kosta ~2000-2300kr inklusive arb. .. så.. enbart belägg fram&bak skulle det på gå minst 3500-4000kr exklusive bromsskivor som säkert ligger ~1500-2000kr/par eller.. styckpris från volvo. exklusive arbetskostnaden.

Provade t.ex. hos meca&mekonomen's priser.. och meca ville ha runt 4000 för bromsskivor+belägg(fram) medans mekonomen(som är värre än märkesverkstäder/auktoriserade verkstäder ville dom ha 5000-5500kr för fram. nästan 99.9% vad gäller bakbromsar+belägg står det "offert", då gissar jag att priset är ungefär samma eller något dyrare än fram.
#1457690
Intressant med mer input , svar och tankar, tack!
Då kan man ta en dag att pilla med detta på egen hand, det kommer absolut betala sig :-)
Sen ska ju bilen in på service med kamremsbyte, digitalt såg jag att priset är 14099:- :-o :-/
Dock fanns det verkstäder (alla visar inte priset i bokningen) som är neråt 10600:-

Bilen rullar på 235/40/18 vintertid, så visst kan man få plats med "fetare grejjer", men jag avstår nog att byta mer än det som verkligen måste fixas denna gången.
#1457692
Ptja köper du vanliga belagda skivor och belägg så har du 1200kr att spara till nya eller beg ok och hållare fram så du kan hinka på 336mm.
Varför kör man annars med 18" på vintern ;)
Glöm inte kolla efter sprickbildningar på skivorna med jämna mellanrum på borrade skivor.

Mitt tips är blanka skivor och brembo Xtra belägg fram om du vill ha lite extra bett.
För olika skivor påverkar bromsverkan minimalt.
#1457695
fjohan82 skrev:Tack för all input! :-)

Rosten på skivorna beror inte på "gubbkörning", min framfart är mestadels tvärt om... :-o :-)
Tänkte mer på den beläggning som blir på skivans "kortsida" (tänk dig när man tar av hjulet och tittar på skivans högsta punkt, blir ju en beläggning där runt om hela skivan), samt på ytan mellan beläggens yta och fälgen.
Nåväl...

Jag är inne på detta, vad tror ni om det?

Belägg fram: https://www.autodoc.se/brembo/13802303
Belägg bak: https://www.autodoc.se/brembo/13802405
Skivor fram: https://www.autodoc.se/brembo/7887524
Skivor bak: https://www.autodoc.se/brembo/1656679

Det finns även märken som jag mer kopplar ihop med torkarblad (Valeo), extraljus (Hella), däck (Barum), tändstift (Champion), som jag dock inte har erfarenhet av när det gäller bromsar.

Kalaset landar på runt 3300:-, kunde välja en ytterligare rabatt i appen istället för att någon "expert" skulle se till att jag fick rätt saker.
Behöver dock komplettera med de där byglarna för klossarna fram, står inte att de ingår. Någon som vet om man brukar få lägga till det?

En annan fundering: Vad kostar komplett byte hos Volvo? Kan inte vara billigt...
Jag köper inte på Autodoc längre då det är betydligt dyrare än Trodo.se på grejorna till min XC60 samt min MB andrabil på det jag köpt. Jag köpte Bremobeläggen till min XC60 runt om för 1050kr, Autodoc skulle ha 500kr till.
Byte på Volvo för belägg skulle kosta mig 2700kr bak och 3300kr fram så jag gjorde det själv och sparade nästan 5000kr.
#1457701
@dannesk,

Absolut undviker Autodoc som pesten men just på Brembo Xtra line är autodöc billigare. Men på andra OE produkter är de dyrare, då de uppenbart vill att man köper deras egna Ridex/Stark märken.

Ingen som provat lowdust belägg som inte är keramiska?
#1457705
Nu har jag inte lagt någon beställning än, men som sagt är Autodoc billigast på dessa delar.

Något jag upplever som "no-name" kommer jag inte beställa, då finns ju Biltema...

Hur vanligt är det att borrade skivor spricker?
#1457706
Brembo är ett bra val, jag kör med samma. Beläggen som du valde till bak är för ventilerade skivor. Ser inte ut som X-tra line finns till solida skivor.
Fram är det väldigt enkelt att byta bromssköldar dom sitter med tre små skruvar. Bak får man lossa hjullagrena för att få bort sköldarna. Tror att de va så i alla fall så mina nya sköldar ligger kvar i garaget.

Borrade Zimmermann skivor som spricker har jag varit med om men det är mååånga år sedan. Hade Brembo haft 336mm skivor i borrat utförande hade ja köpt det direkt men ja kör släta skivor just nu.
#1457708
fjohan82 skrev:Nu har jag inte lagt någon beställning än, men som sagt är Autodoc billigast på dessa delar.

Något jag upplever som "no-name" kommer jag inte beställa, då finns ju Biltema...

Hur vanligt är det att borrade skivor spricker?
Ovanligt men jag hade haft koll på dem efter ett par år när rosten och metallutmattningen börjar. Räkna inte att de håller lika länge som vanliga.

Vad är noname för dig då?
Galfer Delphi ACdelco Jurid Febi Ferodo Textar? Allihopa tillverkar originaldelar till flera olika bilmärken. Volvo Bmw med flera.

Flera av de ovan kostar samma eller mindre än Biltema som kan vara vilken tillverkare som helst.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
#1457709
@Perra83, Tror du verkligen man behöver uppgradera 302skivorna bak? Om man kör 336 fram?
316 och 302 är ju standard annars.

Brembo X beläggen fungerar på blanka skivor. Att de skulle krävas speciella belägg för bearbetade skivor tror jag inte en sekund på.
Däremot hade jag satt billigare skivor bak om jag lagt så mycket på belägg, framaxeln som gör de mesta av jobbet.
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]