Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457469
Behöver lite råd i bromsdjungeln, då det kommer behövas nya skivor och belägg runt om på min V60 D4 när jag kommer hem från semestern.

Några frågor/funderingar:
Det finns ju vanliga skivor, men även de som benämns som belagda, lackerade och höguppkolade. Vad är det bästa valet och vad är egentligen skillnaden? De belagda är väl typ grå...?
Vill försöka undvika att montera skivor som rostar lika illa om original :-)
Kanske skivor fram med borrade hål?
Har Googlat runt men hittar inga bra förklaringar.

Om jag har läst på rätt så har bilen de minsta bromsarna, bak solida 302-skivor och fram ventilerade 300-skivor.
Som jag har förstått är de solida bak 11 mm tjocka. Det finns även "inifrån ventilerade" som är 22mm tjocka, det går väl inte obehindrat att byta till dessa?
Fram verkar finnas både vanliga ventilerade och inifrån ventilerade. Vad är största skillnaden eller är det bara olika benämningar på samma sak? 28 mm tjocka ska de vara om jag har hittat rätt fakta.

Sen detta med belägg, som nästan är en större djungel.
Om jag minns rätt från senaste bytet så ska beläggen både bak och fram vara utan slitagevarnarkontakt/sensor.
Hur viktigt är det att det är samma märke på skivor och belägg?

Är det något märke på skivor och belägg som är bättre än andra?
Det finns ju en uppsjö med enorma prisskillnader, jag antar att man får vad man betalar för?
Nu har bilen ATE Ceramic som ger noll bromsdamm, trevligt såklart men absolut inte nödvändigt om andra märken/modeller är bättre grepp i.
Har tittat på Bosch, Zimmermann och Brembo hos Autodoc hittills.

Tänkte eventuellt även byta bromssköldarna, de ser inte roliga ut nu.
Är det bara att lossa dessa när skivan tagits bort eller måste fler komponenter demonteras?

Alla svar, tips och råd är välkommet :-)
#1457472
Febi hade bra pris på skivor och belägg från Trodo. Alternativt ATE ceramic belägg då.
https://www.trodo.se/bromsskiva-febi-bilstein-28361

Ventileringen skiljer inte fram sålänge de inte är sport skivor av dyrare typen.

Annars kör jag Zimmermann rakt igenom och är nöjd, visst lite bromsdamm får man leva med när man kör hårt men de händer ju inte så ofta.
Har du problem med rosten så använd bromsarna mer innan du parkerar bilen är mitt tips.
Tror vinterfälgarna har en del inverkan på rosten också, förutom hur bromsarna används då.
Senast redigerad av 5 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
#1457473
Det kan väl bli efter tycke och smak, på min gamla D2a satt jag på Brembo skivor fram och Ate keramiska belägg, bak sitter det Ferodo belägg.

På vår ännu äldre V70N satte jag Biltema skivor och ok med Akebono keramiska belägg.

Keramiska belägg är mitt val för att slippa alltför mycket bromsdamm, kanske något långsammare svarstid på pedaltryck men jag är å andra sidan aldrig uppe i några olagliga hastigheter och bilen stannar när jag trampar på hejdarn.
#1457475
Ser nu att autodoc har 40% på bromsskivor, du kanske vill prova brembo Xtra line -versionen(borrade) och även deras xtra line belägg.

angående att byta från solid till ventilerade bak måste du byta själva bromsoket om jag förstod rätt. (vet att flera på forumet har gjort detta ingrepp men oklart vilken tråd den befinner sig) : hittade en snarlikt tråd; viewtopic.php?t=122345&start=15
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
#1457476
Bullshit.

https://www.trodo.se/bromsskiva-febi-bilstein-28361
411kr utan rabatt

https://www.autodoc.se/febi-bilstein/1884802
462kr med 40% rabatt :party: och dubbla frakten :sick:

Köpa sportskivor till 300mm bromsar är också lite som att sminka en gris. Men visst Getech har slitsade/borrade till bra pris om det är något man vill ha.
Uppgradera till 316/336 eller kör prisvärda produkter med eller utan ceramic räcker gott o väl.
Sen finns det värre belägg att köpa men de tar sämre i kyla, sliter på skivor och är dyra. tex. Ferodo DS / DS2500 och andra som är anpassat för att fungera på bana.
Inom rimliga gränser på gatan är det mer däcken som avgör hur kort bromssträcka man får med dagens ABS system, bromsarna kan låsa hjulen utan större problem.
Sätt på stålomspunna bromsslangar om ni har gamla slangar och vill ha mer känsla i pedalen ;-)
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
#1457547
Jag avråder absolut från ATE Ceramic, ett komfortbelägg som helt förstör skivorna. Jag fick byte skivor efter 8 månader…
#1457656
Bytte på min förra bil, V60, och tog Brembos behandlade skivor och deras belägg. Både fram och bak samtidigt. Höll sig snygga i två år tills jag sålde bilen. Nästa gång jag ska byta blir det utan tvekan Brembo igen!!!!
#1457669
Tack för all input! :-)

Rosten på skivorna beror inte på "gubbkörning", min framfart är mestadels tvärt om... :-o :-)
Tänkte mer på den beläggning som blir på skivans "kortsida" (tänk dig när man tar av hjulet och tittar på skivans högsta punkt, blir ju en beläggning där runt om hela skivan), samt på ytan mellan beläggens yta och fälgen.
Nåväl...

Jag är inne på detta, vad tror ni om det?

Belägg fram: https://www.autodoc.se/brembo/13802303
Belägg bak: https://www.autodoc.se/brembo/13802405
Skivor fram: https://www.autodoc.se/brembo/7887524
Skivor bak: https://www.autodoc.se/brembo/1656679

Det finns även märken som jag mer kopplar ihop med torkarblad (Valeo), extraljus (Hella), däck (Barum), tändstift (Champion), som jag dock inte har erfarenhet av när det gäller bromsar.

Kalaset landar på runt 3300:-, kunde välja en ytterligare rabatt i appen istället för att någon "expert" skulle se till att jag fick rätt saker.
Behöver dock komplettera med de där byglarna för klossarna fram, står inte att de ingår. Någon som vet om man brukar få lägga till det?

En annan fundering: Vad kostar komplett byte hos Volvo? Kan inte vara billigt...
#1457671
fjohan82 skrev: .....En annan fundering: Vad kostar komplett byte hos Volvo? Kan inte vara billigt...
Det är många tusenlappar man sparar. Många, många...
#1457672
fjohan82 skrev:Tack för all input! :-)

Rosten på skivorna beror inte på "gubbkörning", min framfart är mestadels tvärt om... :-o :-)
Tänkte mer på den beläggning som blir på skivans "kortsida" (tänk dig när man tar av hjulet och tittar på skivans högsta punkt, blir ju en beläggning där runt om hela skivan), samt på ytan mellan beläggens yta och fälgen.
Nåväl...

Jag är inne på detta, vad tror ni om det?

Belägg fram: https://www.autodoc.se/brembo/13802303
Belägg bak: https://www.autodoc.se/brembo/13802405
Skivor fram: https://www.autodoc.se/brembo/7887524
Skivor bak: https://www.autodoc.se/brembo/1656679

Det finns även märken som jag mer kopplar ihop med torkarblad (Valeo), extraljus (Hella), däck (Barum), tändstift (Champion), som jag dock inte har erfarenhet av när det gäller bromsar.

Kalaset landar på runt 3300:-, kunde välja en ytterligare rabatt i appen istället för att någon "expert" skulle se till att jag fick rätt saker.
Behöver dock komplettera med de där byglarna för klossarna fram, står inte att de ingår. Någon som vet om man brukar få lägga till det?

En annan fundering: Vad kostar komplett byte hos Volvo? Kan inte vara billigt...
Hella och Pagid är samma concern. Precis som Febi-Bilstein, Blueprint, SWAG.
De andra du nämnde är nog rebrande skivor. Sålänge det är en OE tillverkare så brukar det inte vara några problem.
3300kr är väl ungefär vad bakaxeln kostar hos Volvo med arbete.

Lycka till glöm inte klicka bort 59kr extra avgiften autodoc tar i kassan för deras värdelösa kundtjänst. :-)
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]