- tor 05 aug 2021, 17:39
#1457469
Behöver lite råd i bromsdjungeln, då det kommer behövas nya skivor och belägg runt om på min V60 D4 när jag kommer hem från semestern.
Några frågor/funderingar:
Det finns ju vanliga skivor, men även de som benämns som belagda, lackerade och höguppkolade. Vad är det bästa valet och vad är egentligen skillnaden? De belagda är väl typ grå...?
Vill försöka undvika att montera skivor som rostar lika illa om original
Kanske skivor fram med borrade hål?
Har Googlat runt men hittar inga bra förklaringar.
Om jag har läst på rätt så har bilen de minsta bromsarna, bak solida 302-skivor och fram ventilerade 300-skivor.
Som jag har förstått är de solida bak 11 mm tjocka. Det finns även "inifrån ventilerade" som är 22mm tjocka, det går väl inte obehindrat att byta till dessa?
Fram verkar finnas både vanliga ventilerade och inifrån ventilerade. Vad är största skillnaden eller är det bara olika benämningar på samma sak? 28 mm tjocka ska de vara om jag har hittat rätt fakta.
Sen detta med belägg, som nästan är en större djungel.
Om jag minns rätt från senaste bytet så ska beläggen både bak och fram vara utan slitagevarnarkontakt/sensor.
Hur viktigt är det att det är samma märke på skivor och belägg?
Är det något märke på skivor och belägg som är bättre än andra?
Det finns ju en uppsjö med enorma prisskillnader, jag antar att man får vad man betalar för?
Nu har bilen ATE Ceramic som ger noll bromsdamm, trevligt såklart men absolut inte nödvändigt om andra märken/modeller är bättre grepp i.
Har tittat på Bosch, Zimmermann och Brembo hos Autodoc hittills.
Tänkte eventuellt även byta bromssköldarna, de ser inte roliga ut nu.
Är det bara att lossa dessa när skivan tagits bort eller måste fler komponenter demonteras?
Alla svar, tips och råd är välkommet
Några frågor/funderingar:
Det finns ju vanliga skivor, men även de som benämns som belagda, lackerade och höguppkolade. Vad är det bästa valet och vad är egentligen skillnaden? De belagda är väl typ grå...?
Vill försöka undvika att montera skivor som rostar lika illa om original
Kanske skivor fram med borrade hål?
Har Googlat runt men hittar inga bra förklaringar.
Om jag har läst på rätt så har bilen de minsta bromsarna, bak solida 302-skivor och fram ventilerade 300-skivor.
Som jag har förstått är de solida bak 11 mm tjocka. Det finns även "inifrån ventilerade" som är 22mm tjocka, det går väl inte obehindrat att byta till dessa?
Fram verkar finnas både vanliga ventilerade och inifrån ventilerade. Vad är största skillnaden eller är det bara olika benämningar på samma sak? 28 mm tjocka ska de vara om jag har hittat rätt fakta.
Sen detta med belägg, som nästan är en större djungel.
Om jag minns rätt från senaste bytet så ska beläggen både bak och fram vara utan slitagevarnarkontakt/sensor.
Hur viktigt är det att det är samma märke på skivor och belägg?
Är det något märke på skivor och belägg som är bättre än andra?
Det finns ju en uppsjö med enorma prisskillnader, jag antar att man får vad man betalar för?
Nu har bilen ATE Ceramic som ger noll bromsdamm, trevligt såklart men absolut inte nödvändigt om andra märken/modeller är bättre grepp i.
Har tittat på Bosch, Zimmermann och Brembo hos Autodoc hittills.
Tänkte eventuellt även byta bromssköldarna, de ser inte roliga ut nu.
Är det bara att lossa dessa när skivan tagits bort eller måste fler komponenter demonteras?
Alla svar, tips och råd är välkommet
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...